پروفیل در و پنجره upvc

UPVC (یو پی وی سی) چیست؟
پروفیل UPVC مخفف عبارت" Unplasticised Poly Vinyl Chloride "می باشد. این ماده اولین بار در سال 1912 بر پایه سنگ نمک و نفت تشکیل شد. که طی روند شیمیایی و پس از عبور در چندین مرحله به پودری سفیدرنگ تبدیل گردید که پی وی سی نام دارد. این ماده از مهمترین مواد ترموپلاستیک است که کاربردهای گسترده ای در زمینه های ساختمانی، صنعتی، کشاورزی و طرح های زیربنایی و شهرسازی دارد. این محصول در برابر رطوبت و سرما عایق بسیار خوبی است.
پروفیل upvc چیست؟
پروفیل های UPVC در ساخت پنجره های دوجداره کاربرد وسیعی دارند. این پروفیل ها مناسب ترین جایگزین برای آلیاژهای فلزی و غیر فلزی در صنعت ساخت و ساز می باشند. پروفیل یو پی وی سی ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر حرارت و الکتریسته، انعطاف‌پذیر بودن، قابلیت تبدیل به سطوح صیقلی، عدم اشتعال، قابلیت تلفیق با مواد افزودنی، وزن سبک و ... را شامل می شوند.
استاندارد پروفیل UPVC
پروفیل یو پی وی سی از دهه 60 در اروپا تولید و در صنعت در و پنچره بکار گرفته شده است. این پروفیل دارای دو استاندارد اصلی می باشد:
استاندارد انگلستان (BS EN 12608)
استاندارد آلمان (RAL GZ 716-1)
در هر دوی این استانداردها، پروفیل های نوع A یا کلاس یک با دیواره های اصلی با ضخامت بالاتر از 2.8 میلیمتر و دیواره های فرعی با ضخامت بالاتر از 2.5 میلیمتر در نظر گرفته می شوند و پروفیل های نوع B با دیواره های اصلی با ضخامت بالاتر از 2.5 و دیواره های فرعی با ضخامت بالاتر از 2 میلیمتر در نظر گرفته شدند. در صورتی که ضخامت دیواره های اصلی و فرعی بر اساس توافق سازنده تعیین شود ملاکی در این کلاس تعیین نشده و این نوع، کلاس C می باشد.
مباحثی که در استانداردها مورد بررسی قرار می گیرند:
1- آزمون مواد اولیه
2- ظاهر و شرایط ارسال
3- مقاومت پروفیل در برابر ضربه
4- وزن پروفیل
5- ابعاد و اندازه های پروفیل
6- آزمون های حرارتی پروفیل
تفاوت پروفیل PVC با UPVC چیست؟
پی وی سی (Poly vinyl chloride) از لحاظ فیزیکی بسیار سبک وزن، مقاوم و انعطاف‌پذیر است و خاصیت پلاستیکی دارد. پی وی سی برای ساخت و ساز محصولات ساختمانی اعم از لوله PVC و پروفیل در و پنجره مورد استفاده قرار می گیرد. PVC جایگزین مناسب برای لوله های آلومینیوم و مس است.
یو پی وی سی (Unplasticised Poly Vinyl Chloride) در واقع همان  PVC  غیر پلاستیکی  بسیار سخت و مقاوم است که غالباً برای تولید محصولاتی که در فضای باز استفاده می شود مناسب است. یو پی وی سی به علت مقاومت بالایی که در برابر مواد شیمیایی و شرایط آب و هوایی دارد عمدتاً برای تولید انواع لوله و در و پنجره در جهان استفاده می شود. 
در و پنجره دوجداره UPVC بهتر است یا PVC؟
پنجره ها اغلب در معرض نور خورشید و تغییرات دمایی قرار دارند. ایران کشوری آفتابی است و استفاده از سازه های مقاوم در برابر نور خورشید ارجحیت دارند. پنجره های UPVC در برابر اشعه فرابنفش خورشید هرگز دچار رنگ پریدگی و تغییر رنگ نمی شود.  البته لازم به ذکر است که پنجره هایی  که در داخل بنا کار می شود در معرض نور مستقیم خورشید نیست و هنوز هم می توان از PVC استفاده کرد.
فرمول محاسبه وزن UPVC 
 1000 / عرض (cm) * طول (cm) * ضخامت (mm) *چگالی آهن (8) = وزن پروفیل UPVC
مزایای پروفیل UPVC
قابلیت شست و شو
استحکام بالا
مقاوم در برابر زنگ زدگی
مقاوم در برابر حرارت و ضد حریق
سهولت در نصب
عدم نیاز به رنگاری و سرویس مجدد
کاهش آلودگی صوتی و عایق صدا
تنوع در رنگ بندی محصولات
صرفه جویی در مصرف انرژی
1- پروفیل لنگه در : ابعاد این پروفیل بزرگ است و برای تولید لنگه در از آن استفاده میکنند.
2- پروفیل فریم :  از این پروفیل برای ساخت کلاف پنجره استفاده میشود.
3- پروفیل میانی : از پروفیل میانی برای ستون پنجره و در برخی موارد برای فریم در های بیرون بازشو استفاده میکنند.
4- پروفیل لنگه : از پروفیل لنگه برای بازشو پنجره استفاده میشود.
5- پروفیل لنگه کشویی: برای تولید ستون و لنگه پنجره های کشویی مورد استفاده قرار میگیرد.
6- پروفیل فریم کشویی : فریم کشویی برای تولید کلاف پنجره کشویی است.
7- پروفیل زهوار : وظیفه پروفیل زهوار نگه داشتن شیشه و پانل را دارد.
8- پروفیل پانل : پروفیل پانل یک صفحه با عرض 10 سانتی‌متر است که صفحات در هم قفل میشوند برای قسمت های پاخور مناسب است.
9- پروفیل اتصال قاب به قاب: هنگام اتصال چند پنجره به صورت صاف و پشت سرهم از پروفیل اتصال قاب به قاب استفاده میکنند.
نحوه تولید پروفیل upvc یو پی وی سی
پروفیل upvc در دو مرحله تولید میشود مرحله اول، میکس مواد و مرحله دوم اکسترود مواد است.
1- میکس مواد در ساخت پروفیل یو پی وی سی
در این مرحله مواد اولیه پس از آماده‌سازی توسط میکسر مخلوط می شوند. پس از مخلوط کردن مواد میکس شده توسط لوله به مخازن انتقال داده می شود. مهم ترین نکته در هنگام میکس مواد، دمای میکسر است. مواد اولیه تولید پروفیل برای هم دما شدن با محیط و از بین بردن الکتریسته ساکن به مدت 16 الی 24 ساعت در مخازن باقی می مانند.
2- اکستروژن مواد اولیه تولید پروفیل upvc
مواد اولیه بعد از میکس به صورت اتوماتیک به دستگاه اکسترودر منتقل می شود. مواد توسط چرخ دنده های حلزونی به سمت جلو حرکت می کنند در طول این مسیر خمیری یکسان بدون خلل و فرج تولید می شود. خمیر با فشار ناشی از چرخ دنده ها از قالب پروفیل بسته شده در انتهای اکسترودر در درجه حرارت 200 درجه سانتی گراد خارج می شود. هنگامی که پروفیل از اکستروژن خارج می شود به دلیل دمای بالای آن امکان تغییر ساختار پروفیل یو پی وی سی وجود دارد. بنابراین وارد مرحله خنک سازی کالیبراتور خشک می گردد. پس از تثببت شکل اولیه آن پروفیل از حمام آب خنک عبور کرده و شکل نهایی آن ایجاد می گردد. سپس آب اضافی بروی پروفیل توسط دمنده تعبیه شده بعد از واترتانک خشک شده و تاریخ،ساعت، برند و ... بروی آن چاپ می شود و در نهایت بسته بندی و لیبل بروی آن قرار داده می شود.
مشخصات پروفیل UPVC  بی کیفیت
قسمت مهم پروفیل یو پی وی سی پنجره های دوجداره است دقت در تهیه این پروفیل امری ضروری است در صورتی که محصول نامرغوبی تهیه و آن را نصب کردید مشکلاتی از قبیل شکشتگی، تغییر رنگ، تغییر شکل  و ... برای شما رخ می دهد.
1-تغییر زنگ محصول: از مشکلات متعدد پروفیل یو پی وی سی نامرغوب تغییر رنگ آن است. که رنگ کاری مجدد بر روی پروفیل اصلا استاندارد و معقولانه نیست.
2-محدودیت در تعویض یراق آلات: پس از نصب تعویض یراق آلات به صورت محدود امکان‌پذیر است. چون محل پیچ برخی یراق آلات متفاوت است و از طرفی دیگر نصب یراق آلات توسط ماشین آلات و به کمک اتوماسیون صورت میگیرد.
3-تغییر شکل پروفیل UPVC: اگر در هنگام تولید این محصول از ورق گالوانیزه استفاده نشود محصول دچار مشکل تغییر فرم می شود در این صورت محصول قابلیت ترمیم ندارد.

انواع پروفیل upvc

انواع پروفیل upvc
در این قسمت به بررسی انواع پروفیل upvc می‌پردازیم. آشنایی با انواع پروفیل upvc و کارآیی شان باعث می شود تا در ساخت و سازها، پروفیل متناسب با کار و پروژه خود را انتخاب کنیم.
پروفیل های upvc بر اساس نوع استفاده و محل کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. بنابراین پروفیل‌ها کاربردهای مختلف و متنوعی دارند. بنابراین، برای این که پروفیل متناسب با کار خود را انتخاب کنیم، باید با انواع پروفیل آشنایی داشته باشیم و بتوانیم کاربرد و کارآیی آنها را تشخیص دهیم. انواع پروفیل UPVC بر اساس مقاطع مختلف عبارتند از:
پروفیل فریم(Frame):
این پروفیل معمولا به عنوان قاب دور استفاده می‌شود و یکی از شایع ترین و رایج ترین انواع پروفیل UPVC می‌باشد. چرا که در چارچوب تمامی درب‌ها و پنجره‌ها استفاده می شود.
امروزه از این نوع از پروفیل در مقاطع و ابعاد شش و هفت سانتی متر تولید و به بازار عرضه می‌شود. با این حال برخی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها اقدام به خرید مقطع‌های پنج و یا هشت سانتی متری می‌باشند، ولی با این وجود این مقاطع بسیار کم و نادر تولید می‌شوند. در پروفیل فریم، مقاطع مختلف به عنوان سطوح مختلف تولید و ارائه می‌شوند. پروفیل‌های فریم نه تنها بر اساس ابعاد و اندازه با هم دیگر فرق می‌کنند، بلکه بر اساس نوع کارآیی هم با همدیگر فرق دارند.
پروفیل سش و یا بازشو (Sash):
از دیگر انواع پروفیل upvc می توان به پروفیل سَش و یا بازشو اشاره کرد. این پروفیل‌ها بیشتر در درب ‌ها و پنجره‌های یو پی وی سی بازشو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروفیل‌ها به شکل استاندارد (S) انگلیسی تولید می‌شوند. این نوع از پروفیل‌ها به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. از جمله این پروفیل‌ها می‌توان به پروفیل بازشو پنجره، پروفیل بازشو درب، پروفیل بازشوی کشویی اشاره کرد.
پروفیل بازشو کشویی معمولاً تنها در پنجره‌های دو جداره کشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما پروفیل بازشو درب، همان طور که از اسمش پیدا برای درب‌های دو جداره استفاده می‌شود، چرا که ابعاد درب‌های دوجداره با پنجره‌های دوجداره متفاوت می‌باشد. از این رو، باید از پروفیل‌هایی که متناسب با ابعاد درب دو جداره می‌باشند، استفاده کرد. بنابراین پروفیل‌های ساش بازشو درب از لحاظ ارتفاع بزرگتر می‌باشند. در نهایت باید به نوع سوم پروفیل بازشو پنجره اشاره کرد. این نوع از پروفیل‌ها یکی از پر استفاده ترین و پر مصرف ترین نوع پروفیل‌ها می‌باشد، که در انواع درب‌ها و پنجره‌های یو پی وی سی استفاده می‌شود.
پروفیل میانی یا مولیون (Mullion):
از پروفیل‌ مولیون در ساخت و تولید انواع درب و پنجره دو جداره یو پی وی سی استفاده می‌شود. این پروفیل امروزه در دو سری ۶۰ و ۷۰ در کارخانجات تولید پروفیل تولید و به بازار عرضه می‌شود. منظور از سری ۶۰ در پروفیل میانی کف پروفیل است که ۶۰ میلی متر است و یا معادل ۶ سانتی متر می‌باشد.
این پروفیل به دو صورت مبانی ثابت و یا متحرک با کاربردهای مختلف در روند تولید درب و پنجره استفاده می‌شود. برای نمونه از پروفیل میانی ثابت برای تولید درب و پنجره معمولی استفاده می‌شود. در حالی که از پروفیل متحرک که به آن اورهانگ نیز گفته می شود، برای تولید درب و پنجره‌هایی که به صورت کامل باز و یا بسته می‌شوند استفاده می‌شود. از جمله این پنجره‌ها می‌توان به پنجره فرانسوی اشاره کرد.
نوع دیگری از پروفیل‌های مولیون و یا میانی وجود دارند، که از آنها به عنوان پروفیل مولیون متحرک نام برده می‌شود. این نوع از پروفیل به لنگه باز شو درب و پنجره پیچ می‌شود و به همراه بازشو حرکت می‌کند. معمولا از این نوع پروفیل در درب و پنجره‌های دو جداره فرانسوی استفاده می‌شود که در آن‌ها هر دو لنگه با هم و در کنار هم باز می‌شود.
پروفیل مولیون UPVCپروفیل پنل (Panel):
پنل upvc که در پایین درب های سرویس و در جاهای که نمیخواهیم شیشه باشد، استفاده می شود و بر خلاف ظاهر ظریفش دارای مقاومت بسیار بالایی است.
پروفیل زهواره (Glazing Bead):
این نوع از پروفیل را هم می‌توان از نامش به راحتی شناخت و عملکرد آن دقیقا مانند زه می باشد. از این رو، از پروفیل یو پی وی سی زهواره برای ثابت نگه داشتن شیشه‌ و پنل در انواع پنجره ‌ها و درب ‌ها استفاده می‌شود.
پروفیل لوله و اتصالات لوله:
این پروفیل بیشتر برای تولید و ساخت پنجره‌های زاویه دار استفاده می‌شود.
 

پنجره دوجداره upvc ثابت

با توجه به میزان متنوع بودن مدل‌‌های پنجره دوجداره امروزه می‌توان انواع مختلفی از آن‌ها را با اندازه‌های گوناگون تهیه نمود که با دکور منزل شما هماهنگی لازم را داشته باشد و همچنین هر کدام دارای کارایی خاصی می‌باشند. پنجره دوجداره upvc ثابت یکی از پرکاربردترین نوع پنجره‌های upvc می‌باشند که قابلیت بازشدن ندارند. این پنجره‌ها برای مکان‌هایی مناسب هستند که نیازی به باز شدن پنجره در آن نمی‌باشد و فقط نیاز به نورگیر داشته باشد.
باید توجه داشت که این نوع پنجره‌ها در جایی استفاده می‌شود که امکان تمیز کردن پنجره‌ها، از بیرون وجود داشته باشد. در غیر این صورت جهت تمیز کردن شیشه‌ها باید از پنجره‌های دارای بازشو استفاده کرد. میزان دید در این مدل پنجره‌ها به دلیل نداشتن بازشو، بسیار بالا می‌باشد. این مدل پنجره دوجداره یو پی وی سی را می‌توان از پرمصرف‌ترین نوع پنجره ها نام برد چرا که در تمامی مدل‌های ترکیبی استفاده می‌گردد و باتوجه به عدم محدودیت در ساخت می‌توان در هر ابعادی این پنجره‌ها را تولید کرد.
در این مقاله به موارد زیر خواهیم پرداخت:
•              ساختار پنجره دوجداره ثابت
•              مزایای پنجره دوجداره ثابت
•              کاربرد پنجره دوجداره ثابت
•              نصب پنجره دوجداره ثابت upvc
•              قیمت پنجره دوجداره ثابت

ساختار پنجره دوجداره ثابت
در این قسمت برای شما از موارد ساخت این مدل پنجره که مهم‌ترین آن پروفیل می‌باشند، توضیح مختصری می‌دهیم.
پروفیل مصرفی
با توجه به اینکه در این پنجره‌ها لنگه بازشو وجود ندارد و فقط از قاب استفاده می‌گردد، پروفیل‌های قاب پنجره دوجداره upvc ثابت بصورت چهار کلاف به هم جوش می‌شوند و شیشه دلخواه در آن تعبیه می‌گردد.
شیشه
باتوجه به نوع کاربرد این نوع از پنجره‌ها از شیشه های متفاوت جهت زیبایی کار می‌توان استفاده نمود. از جمله؛ شیشه سندبلاست، تک‌جداره، دوجداره، شیشه سکوریت ساده و شیشه لمینیت، شیشه‌های رنگی و…
یراق آلات
هیچ یراق آلات در این مدل از پنجره استفاده نمی‌شود و به همین دلیل نسبت به سایر پنجره‌های دوجداره دارای قیمت مناسب‌تری می‌باشد.

مزایای  پنجره دوجداره ثابت
پنجره upvc ثابت یا فیکس، بدون بازشو می‌باشد و هیچگونه لنگه‌ای برای باز شدن ندارد. این نوع پنجره یکی از پرکاربردترین و مناسب ترین پنجره‌های دوجداره می‌باشد و به دلیل اینکه ثابت است در آن از یراق آلات استفاده نمی‌شود و در مقایسه با دیگر انواع پنجره‌های دوجداره upvc در کاهش آلودگی صوتی تاثیر زیادی دارد و عایق مناسب در برابر گرما، سرما می باشد.
از دیگر مزایای این پنجره ها این است که می‌توان در این لنگه ها از ابعاد بزرگتری از شیشه‌ها استفاده کرد چرا که محدودیت وزنی لنگه‌های متحرک را نداشته و شما می‌توانید قاب‌ها را در ابعاد بزرگتری داشته باشد که بهترین میزان دید را بدون مزاحمت فریم برای شخص ایجاد می‌کند. همچنین با توجه به ساختاری که دارد عایق بسیار مناسبی در برابر حرارت و گرد و غبار می‌باشد. از دیگر مزایای این پنجره ها می توان به عدم پوسیدگی و امنیت بالا اشاره کرد.

کاربرد پنجره دوجداره ثابت
این مدل پنجره دوجداره upvc را می‌توان از پر مصرف‌ترین نوع نام برد. زیرا در تمامی مدل‌های ترکیبی استفاده می‌گردد و به دلیل ثابت بودن آن به صورت دیواره نیز کاربرد دارد. برخی از کاربردهای پنجره upvc ثابت :
•              پنجره upvc ثابت در ترکیب تک حالته
•              فریم پنجره upvc ثابت در لنگه درب‌های ثابت
•              پنجره‌های upvc ثابت در پوشش‌های سقفی
•              پنجره upvc ثابت در آلاچیق، مجوطه گلخانه، بالکن و پاسیو

پنجره‌های upvc ثابت در ترکیب تک حالته
در پنجره‌های دوجداره upvc تک حالته مانند تصویر ذیل، پنجره میانی ثابت بوده و دو پنجره upvc تک حالته از طرفین بازشو هستند که این طرح از پنجره یو پی وی سی به دلیل سادگی عمومیت داشته و بیشترین کاربرد را دارد.

پنجره‌های upvc ثابت در آلاچیق و گلخانه ها
پنجره‌های دوجداره upvc ثابت می‌تواند در ساخت آلاچیق شیشه ای upvc، بالکن شیشه‌ای و همچنین محوطه‌های گلخانه‌ای و پاسیو پرکاربرد باشد و موارد استفاده بسیار زیاد دارد. این پنجره به دلیل ثابت بودن بالاترین عایق بندی را دارد.

پنجره‌های upvc ثابت در پوشش های سقفی
یکی دیگر از کاربردهای پنجره upvc ثابت در پوشش سقف‌های آلاچیق و مناطقی که می‌خواهیم در عین عایق رطوبت و گرما از نور کامل نیز بهره ببریم می‌باشد. بی تردید بهترین انتخاب در این موارد پنجره‌های upvc می‌باشد و بیشترین سهم را پنجره ثابت upvc دارد.

نصب پنجره دوجداره ثابت upvc
نصب پنجره دوجداره ثابت upvc موجب می‌شود جریان هوایی صورت نگیرد، چون از هیچ طرفی باز نمی‌شوند و هیچ گونه دستگیره‌ای ندارد. شما می‌توانید با نصب این نوع پنجره اتاق را روشن تر کرده و دید بیشتری به بیرون داشته باشید، همیشه و همه جا به تهویه هوا نیاز نیست.
در برخی فضاها فقط به روشنایی و نور احتیاج دارید، در چنین شرایطی بهترین انتخاب شما پنجره‌های ثابت upvc هستند که نور کافی عبور می دهند، عایق بسیار مناسبی هستند و هزینه مناسبی هم دارند. در این نوع پنجره می توان از شیشه‌های بزرگتری نسبت به سایر پنجره‌ها استفاده کرد، وزن شیشه تنها روی چارچوب بوده و مشکلات افتادگی را نخواهد داشت.