مقایسه پنجره کشویی تک ریل و پنجره کشویی جفت ریل

مقایسه پنجره کشویی تک ریل و پنجره کشویی جفت ریل
۱- وزن و شکل لنگه‌ها در هر دو مدل پنجره کشویی شبیه به هم است.
۲- سطح مقطع پروفیل تک ریل کشویی بیشتر از سطح مقطع پروفیل جفت ریل است.
۳- در دو پنجره با ابعاد مشابه و هم اندازه، متراژ پروفیل مصرفی در پنجره جفت ریل بیشتر از تک ریل است.
۴- در پنجره‌های دو ریل قابلیت حرکت هر دو لنگه بازشو وجود دارد اما این امکان در پنجره‌های تک ریل وجود ندارد.
۵- پنجره کشویی تک ریل به دلیل ثابت بودن یک لنگه و ساختار آن از جفت ریل عایق بندی صوتی و حرارتی بهتری دارد.
۶- با توجه به ساختار پروفیل قاب کشویی تک ریل، وزن آن از قاب کشویی جفت ریل بیشتر بوده در نتیجه قیمت پروفیل قاب تک ریل گران تر است.
از نظر ظاهری تفاوت چندانی بین این دو نوع پروفیل وجود ندارد. تنها تفاوت ظاهری این دو پنجره در ابعاد شیشه ی آن ها است به طوریکه در پنجره کشویی جفت ریل ابعاد شیشه در هر دو لنگه یکسان است اما در پنجره تک ریل ابعاد شیشه لنگه ثابت بزرگتر از شیشه لنگه بازشو است.
مزایای پنجره دوجداره کشویی
۱- امکان تھویه مناسب‌تر به دلیل امکان ساخت لنگه‌ھای بازشو در ابعاد بزرگتر
۲- امکان ساخت در ابعادی بزرگتر از اندازه‌های استاندارد
۳- جلوگیری از ورود گرد و غبار و عایق صوتی مناسب
۴- راحتی در نحوه باز و بسته شدن درب و پنجره‌ھا
۵- ایجاد کمترین مزاحمت برای پرده‌ھا
۶- فضای دسترسی مناسب به بیرون
۷- زیبایی ظاهری
معایب پنجره دوجداره کشویی
۱- عایق بندی حرارتی و صوتی کمتر آن نسبت به پنجره‌ھای بازشو
۲- تمیز کردن سخت‌تر آن نسبت به پنجره‌ھای بازشو
۳- طول عمر کمتر آن نسبت به پنجره‌ھای بازشو
۴- قیمت بالاتر آن نسبت به پنجره‌ھای بازشو
نحوه تمیز کردن پنجره‌های کشویی
از آنجایی‌که پنجره‌ھای کشویی روی ریل حرکت کرده و فاصله دو ریل بسیار اندک می‌باشد بنابراین یکی از نقاط ضعف این پنجره‌ھا عدم امکان تمیز کردن پنجره‌ھا از قسمت پشت لنگه ثابت در پنجره کشویی می‌باشد . فاصله‌ای حدود 20سانتی متری از وادار یا مولیون پنجره که امکان رسیدن دست به آن وجود ندارد و در نتیجه ھمیشه کثیف و جلوه ی زیبا ندارد. 
فضاھای پیشنھادی برای پنجره دوجداره کشویی
بیشترین کاربرد برای پنجره دوجداره کشویی، درب بالکن و تراس، اتاق خواب، آشپزخانه (به‌ویژه قسمت بالای سینک ظرفشویی، اجاق گاز با توجه به عدم مزاحمت هنگام باز شدن لنگه ها) می‌باشد. عموماً در مکان‌هایی که محدودیت فضا جهت باز شدن پنجره به سمت داخل یا خارج دارند و همچین پنجره‌های که پرده دارند کاربرد بیشتری دارند.

انواع درب و پنجره یو پی وی سی

درب و پنجره‌ یو پی وی سی
درب و پنجره مهمترین بخش خانه بوده و به غیر از اینکه امنیت آن را برقرار می کند به نمای ساختمان و مکان‌ها زینت می بخشد. عدم توجه به نما و امنیت درب و پنجره می تواند منجر به غیر استاندارد شدن آن شود. بنابراین قبل از انتخاب درب و پنجره باید به این مسائل توجه کرد. پس از در نظر گرفتن این مسائل، بحث عایق‌کاری و ذخیره انرژی مطرح می شود. درب و پنجره یو پی وی سی که از پلی وینیل کلراید ساخته می شود، بهترین گزینه برای جلوگیری از ورود دمای سرد به خانه می باشد. درب و پنجره دوجداره دارای انواع مختلفی است که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود بوده و در ابعاد مختلفی تولید می شوند. ما در این مطلب قصد داریم به نحوه ساخت و مزایای این درب و پنجره اشاره کنیم و اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما بگذاریم.
نحوه ساخت درب و پنجره UPVC
ماده اولیه درب و پنجره یو پی وی سی همان طور که در بالا ذکر کردیم پلی وینیل کلراید است. این ماده در سال 1926 توسط والدو سمون با ترکیب پی وی سی (PVC) و یو پی وی سی (UPVC) عرضه شد. این ترکیب بسیار انعطاف‌پذیر بوده و به همین دلیل در بسیاری از صنایع برای عایق کاری مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه این ترکیب با استفاده از فراورده‌های نفتی و نمک طعام تولید شده و در مواد گوناگونی نظیر رنگدهی صنعتی، مواد ضد اشتعال زا، ضربه‌گیرها، تثبیت کننده‌ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. درب و پنجره UPVC هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نساخته و با اکثر شرایط آب و هوایی سازگاری دارد. اجزای تشکیل دهنده آن نیز دی اکسید تیتانیوم، کربنات کلسیم، پایدار کننده و تنظیم کننده می باشد.
انواع درب و پنجره‌ دوجداره یو پی وی سی
در و پنجره یو پی وی سی در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید شده و هر کدام دارای ویژگی و کاربرد منحصربفرد خود هستند. برای کسب آگاهی بیشتر ادامه مطلب را از دست ندهید.
درب و پنجره‌ دوجداره UPVC ثابت
پنجره یو پی وی سی ثابت به دلیل ثابت بودن فاقد یراق آلات بوده و همین امر موجب می شود عایق مناسبی در برابر آلودگی صوتی باشد. این پنجره به 3 نوع مختلف تک حالته، باز و سقفی تقسیم می شود که هر کدام دارای کاربرد خود هستند. همچنین این پنجره به دلیل اینکه ثابت است از ورود گرد و خاک، سرما و گرما به داخل خانه جلوگیری کرده و دارای میدان دید وسیعی نیز می‌باشد. موارد مصرف پنجره یو پی وی سی ثابت در آلاچیق‌ها و گلخانه‌ها است که به دلیل ایستادگی در برابر نور، گرما و رطوبت در پوشش‌های سقفی این مکان‌ها بکار می رود. همچنین از این پنجره در پنت هاوس‌ها بجای دیوار استفاده می شود تا نمای شهر و طبیعت به راحتی قابل مشاهده باشد.
درب و پنجره‌ دوجداره UPVC سرویسی و بالکنی
درب و پنجره upvc در بالکن و سرویس بهداشتی نیز کاربرد دارد. ماده تشکیل دهنده این نوع پنجره یراق سوئیچی و سش است که بسته به نوع کاربرد میزان ماده‌ی آن متغیر است. برای مثال درب سرویسی به دلیل آنکه بتواند از بوی نامطبوع جلوگیری کرده و در برابر دما و رطوبت مقاومت کند از یراق سرویسی و سش پنل‌دار ساخته می شود. درب‌های بالکنی نیز یکی دیگر از موارد مورد استفاده از یو پی وی سی هستند و در ابعاد گوناگون تولید می شوند. به دلیل اینکه بتوان نمای بیرونی منزل را از بالکن به خوبی مشاهده کرد، پنجره‌های بالکنی را تمام شیشه ساخته و بسته به سلیقه افراد در طرح‌های متنوع تولید می شوند.
درب و پنجره‌ دوجداره UPVC دو حالته
این نوع از درب و پنجره به گونه‌ای ساخته شده است تا در دو محور افقی و عمودی باز شود. حالت افقی آن دقیقا مشابه با پنجره‌های رایج و قدیمی بوده، اما حالت عمودی آن از بالا به پایین باز شده و دارای ترمزگیر می باشد. از حالت عمودی معمولا در فضاهایی استفاده می‌شود که نیاز به تهویه داشته مانند آشپزخانه. حالت عمودی دارای مزایای منحصربه فردی نظیر امنیت بالا، نیاز به فضای کم و قابلیت تنظیم یا رگلاژ است که آن را نسبت به سایر نمونه‌های یو پی وی سی متمایز ساخته است.
درب و پنجره‌ دوجداره UPVC گالوانیزه
درب و پنجره یو پی وی سی گالوانیزه به گونه‌ای ساخته شده است که در برابر رطوبت، دما و صدمه مقاوم باشد. گالوانیزه در بسیاری از صنایع همچون ساختمان، پتروشیمی، پیج و مهره، راه‌آهن و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل کاربرد فراوان آن نیز همانطور که گفتیم مقاوم بودن آن در برابر شرایط آب و هوایی است. پنجره‌های گالوانیزه نیز با بهره‌مندی از این تکنولوژی در برابر تمامی شرایط آب و هوایی ایران سازگار بوده و بهترین گزینه برای استفاده در بناهای ساختمانی و سوله‌ها می باشد. همین امر موجب شده است تا پنجره‌های گالوانیزه سایبان خوبی در برابر آفتاب باشند.
درب و پنجره‌ دوجداره UPVC آکاردئونی
این نوع پنجره همانطور که از نامش پیداست به صورت تاشو بوده و در مواردی که نیاز به باز کردن آن به طور موقتی است، کاربرد دارد. معمولا از این نوع پنجره در دفاتر و مراکز اداری استفاده می شود. درب و پنجره‌های آکاردئونی در ابعاد مختلفی تولید می شوند که بسته به سلیقه افراد مورد استفاده قرار می گیرند.
درب و پنجره‌ دوجداره UPVC فرانسوی
درب و پنجره یو پی وی سی فرانسوی دقیقا مشابه مدل‌ خانه‌های فرانسوی در قرن 18 می‌باشد. این سبک که به گوتیک معروف است هنوز هم در بسیاری از خانه‌های این کشور مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع پنجره فاقد ستون میانی بوده و هیچ مولیونی در وسط آن قرار ندارد. این نوع پنجره بیشتر در خانه‌های ویلایی کاربرد داشته چرا که با نمایی که به خانه می بخشد، فضای خانه را دلنشین می کند.
درب و پنجره‌ دوجداره UPVC تک حالته
پنجره یو پی وی سی تک حالته همانطور که از اسمش پیداست تنها دارای یک محور بوده و به صورت افقی باز و بسته می شود. این نوع پنجره دارای اشکال مختلفی است که نمونه‌ی شکسته‌ی آن از محبوبیت بیشتری برخوردار است. ویژگی منحصربفرد این پنجره در یک راستا قرار نداشتن آن است، به گونه‌ای که در سه بعد مختلف سه ضلعی و به صورت شکسته قرار دارد. از پنجره‌های یو پی وی سی شکسته معمولا در بناهای 3 نبش استفاده می شود که دارای حلال و قوس هستند. این پنجره دارای ویژگی سایبانی نیز بوده و در مواقع آفتابی بهترین گزینه برای ایجاد سایبان است. این نوع پنجره دارای مزایایی نظیر ارزان بودن، تعویض آسان لولاها و قابلیت انعطاف‌پذیری در تغییر جهت است.
 قیمت پنجره دوجداره
قیمت درب و پنجره upvc بر اساس ابعاد، تعداد بازشو، نوع رنگ، نوع شیشه و میزان یو پی وی سی بکار برده شده در آن تعیین می شود. عوامل تاثیر گذار زیادی در تعیین قیمت پنجره‌های دوجداره وجود دارند که موارد ذکر شده از اهمیت بیشتری برخوردارند. قیمت‌ها نیز براساس متر مربع بوده و بسته به ابعاد متغیر می باشند. گفتنی است که قیمت‌ها با توجه به مدل‌های پنجره متفاوت خواهد بود و در زمان گرفتن قیمت باید به نوع پنجره توجه ویژه‌ای داشته باشید و حتما با افراد خبره و حرفه‌ای در این زمینه مشاوره کنید.
مزایای درب و پنجره‌ دوجداره
درب و پنجره دوجداره یو پی وی سی دارای مزایایی است که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره می کنیم.
 کاهش تابش سرد
 مقاومت بالا در برابر باد و باران
 جلوگیری از ورود گرما در تابستان
عایق حرارتی
نظافت سریع و آسان
اشغال فضای کم
جلوگیری از ورود گرد و غبار
هزینه مناسب
جلوگیری از ورود آلودگی صوتی به درون منزل
همانطور که می بینید پنجره‌های دوجداره دارای ویژگی‌های منحصر بفردی هستند که می توانند از اتلاف انرژی جلوگیری کنند. همانطور که می دانید بیشترین میزان اتلاف انرژی از طریق درب و پنجره ها بوده که ترکیبات یو پی وی سی و پنجره‌های دوجداره توانسته‌اند از هدر رفتن آن جلوگیری کنند.
سخن پایانی
درب و پنجره یکی از مهمترین مولفه‌های ساخت منزل بوده که توجه به ایمنی و استاندارد بودن آن بسیار مهم است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، پنجره‌ها از ترکیبات یو پی وی سی تولید شده و در برابر شرایط آب و هوایی مقاوم هستند. ما در این مطلب به انواع پنجره‌های UPVC اشاره کردیم و مزایای هر کدام را به صورت کامل مورد بررسی قرار دادیم. برای اینکه از اتلاف انرژی جلوگیری شود بهتر است از پنجره‌های دو جداره استفاده کرد و محیط زیست را سالم نگه داریم.
 

انواع پروفیل در و پنجره

یکی از المان های مورد استفاده در ساختمان سازی و یار همیشگی نازک کاری آن، انواع پروفیل درب و پنجره هستند که باعث تغییر در ظاهر ساختمان و بالابردن سطح کیفی ساختمان می گردند. به طور کلی با افزایش جمعیت و شهرنشینی، عایق‌بندی ساختمان‌ها مورد اهمیت قرار گرفت و به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار، رطوبت و صدا بشر محصولات جدیدی تولید کرد تا از موارد ذکر شده جلوگیری کند. محصول تولیدی پروفیل درب و پنجره نام دارد که از ورق گرم و ورق روغنی تولید می گردند. همچنین بهتر است بدانید که این محصولات به صورت توخالی تولید می شوند.

در این مقاله قصد داریم برای آشنایی بیشتر با پروفیل درب و پنجره مواردی از جمله تعریف پروفیل، بهترین تعریف از پروفیل درب و پنجره، کاربردهای پروفیل درب و پنجره و در نهایت اینکه انواع پروفیل‌های درب و پنجره کدامند؟ را با شما به اشتراک بگذاریم. 

پروفیل چیست؟

به طور کلی پروفیل به معنی ثابت بودن یک مقطع در طول معین است. اما باید ذکر شود که در زبان لاتین منظور از تجهیزاتی است که در ساخت لوله، درب و پنجره و نمای ساختمان استفاده می گردد. عموما پروفیل‌ها به دو دسته باز و بسته تقسیم‌بندی می شوند. پروفیل‌‌های باز در صنعت ساختمان‌سازی و در ساخت تیرآهن، میلگرد، چهارپهلو، نبشی، ناودانی و هاش کاربرد دارند. همچنین پروفیل‌های بسته در ساخت قوطی ها، پروفیل درب و پنجره، لوله، پروفیل کرکره‌ای و پروفیل پی وی سی کاربرد دارند. پروفیل‌ها در چهار نوع ساختمانی، آلومینیومی، گالوانیزه و کامپوزیتی تولید می شوند.

پروفیل درب و پنجره چیست؟

همان طور که اشاره شد یکی از موارد مورد استفاده در ساختمان‌ها پروفیل‌های درب و پنجره هستند که از موارد مختلفی مانند آلودگی ها، اتلاف انرژی جلوگیری می کنند و جهت بالا بردن استحکام و مقاومت ساختمان‌ها از آن‌ها استفاده می شود. پروفیل انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

کاربردهای پروفیل درب و پنجره چیست؟

پروفیل‌های درب و پنجره کاربردهای متعددی دارند که از جمله آن‌ها می توان به پوشش سقف سوله‌ها، ساخت پایه‌های میز و صندلی، ساخت کرکره‌های مغازه‌های مختلف، تولید نرده‌های فلزی، ساخت، چارچوب‌های درب و پنجره، ستون و اسکلت ساختمان‌ها، نرده‌کشی اطراف دیوارهای کارخانه‌ها و ساختمان‌ها و همچنین شاسی های تریلرها و نفت کش‌ها  اشاره نمود.

انواع پروفیل‌های درب و پنجره

پروفیل‌ها که از المان‌های مهم ساختمان‌سازی به شمار می‌روند از لحاظ سایز و ابعاد پروفیل به هشت گروه تقسیم‌بندی می شوند که مهم‌ترین آن‌ها گروه 2 و 7 است، به طوری که گروه 2 برای مصارف عمومی است و گروه 7 مختص مصارف امنیتی است که به صورت دو جداره طراحی می گردند. از جمله پروفیل‌های گروه 2 و 7 می توان به پروفیل‌های پروفیل سپری، لنگه دری و پروفیل چهار چوبی اشاره کرد. در پروفیل‌های درب و پنجره هر دو نوع باز و بسته مشاهده می گردد که پروفیل‌های نوع باز شامل چهارچوب درب فرانسوی، درب دو لبه، نبشی، ناودانی و زهوار هستند و پروفیل‌های نوع بسته شامل پروفیل سپری 507، پروفیل درب و پنجره لنگه دری 508 و پروفیل چهارچوبی 509 هستند.

پروفیل‌ها با توجه به موارد مصرف در جنس‌های مختلفی تولید می شوند و با توجه به جنسی که دارند قیمت آن‌ها متفاوت است. از جمله پروفیل‌ها با توجه به جنس آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پروفیل‌های آلومینیومی

این پروفیل‌ها کاربرد زیادی در بازار دارند و می‌توان گفت جنس بسیاری از پروفیل‌های درب و پنجره از آلومینیوم است. پروفیل‌های آلومینیومی قابل بازیافت هستند.

پروفیل‌های آهنی

این نوع پروفیل با استفاده از فرآیند نورد سرد و گرم یا به عبارتی ورق سرد و گرم برای تولید پروفیل‌های درب و پنجره به کار می رود. شایان ذکر است که ورق‌های پایه با توجه به کیفیت و نوع کاربرد پروفیل انتخاب می گردند. این پروفیل‌ها از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار هستند و قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند.

یو پی وی سی

پی وی سی ها مشکلاتی از جمله مقاومت کم در برابر نور و گرما دارند. همچنین از دیگر مشکلات آن‌ها واکنش سریع با اکسیژن است. برای از بین بردن این مشکلات می بایست پلیمر پی وی سی با پایدار کننده‌ای خاص ترکیب گردد تا محصولی جدید به نام یو پی وی سی تولید شود. امروزه استفاده از این نوع پروفیل‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. از مزایای این نوع پروفیل‌ها می توان به قابلیت شستشوی آسان، مقاوم بودن در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی، آتش، صوت، حرارت و همچنین عایق بودن آن‌ها اشاره نمود. پروفیل‌ها یو پی وی سی همانند پروفیل‌های آلومینیومی قابل بازیافت هستند. از انواع پروفیل‌های یو پی وی سی می‌توان پروفیل فریم، پروفیل لنگه، پروفیل میانی، پروفیل لنگه درب، پروفیل درب بیرون باز شو، پروفیل نوع پانل، پروفیل میانی متحرک و پروفیل لوله و پروفیل اتصال لوله را نام برد که هر یک از آن‌ها کاربرد‌های ویژه‌ای دارند.

پروفیل‌های چوبی

این نوع پروفیل‌ها در ساخت چارچوب درب و پنجره کارایی دارند. اما بدلیل استحکام کم آن‌ها استفاده از این نوع پروفیل‌ها معمولا در مناطقی است که باران کم می بارد و جز مناطق خشک به شمار می روند.

انواع پنجره کدام‌اند؟

برای تولید پنجره اجزای زیادی لازم است که از جمله اجزای اصلی آن‌‌ها می توان به پروفیل(فریم)، شیشه، درز، یراق‌آلات و… اشاره کرد. بنابراین می بایست با توجه به اجزا استفاده شده در پنجره، آن‌ها را دسته‌بندی نمود.

فریم پنجره یا به عبارتی قاب پنجره

فریم‌های پنجره معمولا به صورت چوبی، آلومینیومی، آلود، آهنی، پی وی سی و یو پی وی سی موجود هستند.

شیشه پنجره

از وظایف شیشه عبور دادن نور و روشن کردن محل مورد نظر است. از انواع شیشه می توان به تک جداره، دوجداره هوشمند اشاره کرد که یکی از شیشه‌های پرکاربرد، شیشه‌های دو جداره هستند.

یراق آلات

از دیگر اجزای اصلی پنجره می توان به یراق آلات اشاره نمود که با توجه به مدل‌های کشویی، کلنگی، دو طرفه، محوری و … از یراق آلات گوناگونی استفاده می‌شود.

پنجره دوجداره لمینت

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی انسان، تولیدکنندگان درب و پنجره اقدام به تولید لمینت در و پنجره دوجداره نموده اند. درب و پنجره upvc لمینت شده، پروفیل هایی هستند که فویل های رنگی در فرآیندی خاص و به واسطه ماشین آلات مربوط به این کار، روی آن ها به شکلی جدایی ناپذیر چسبانده و از این طریق امکان تولید رنگ های مختلفی از پنجره برای خریداران از جمله آرشیتکت ها فراهم می شود.
روکش یا لمینت پروفیل درب و پنجره  upvc
به طور کلی پروفیل های upvc تولید شده دارای رنگ ثابت سفید هستند. با این حال کارخانه های تولید پروفیل، برای بالا بردن تنوع ظاهری و راضی کردن سلیقه ی تمام مشتریان خود، اقدام به تولید روکش های از پیش طراحی شده کرده اند.
پنجره دوجداره لمینت
با توجه به پیشرفت های عظیم در علم معماری و همینطور علاقه و سلیقه متفاوت افراد، تنوع رنگ در کلیه مصالح ساختمانی بسیار مورد نظر مهندسین معماری، طراحان دکوراسیون و مالکین واحد های مسکونی قرار گرفته است.
از آنجایی که درب و پنجره به عنوان عنصری مهم در نمای داخلی و بیرونی ساختمان ها بسیار حائز اهمیت است، بنابراین استفاده از پروفیل لمینت در پنجره دوجداره روشی بسیار مناسب و کاربردی در زمینه نمای ساختمان می باشد. درب ها و پنجره های دوجداره با نمای چوب کمک بسیاری به زیبایی بنا و محیط زندگی می نماید، ولی تهیه درب ها و پنجره های چوبی و یا رنگی بسیار گران است و مقرون به صرفه نیست.
پروفیل های لمینت مخصوص درب و پنجره های دوجداره با طرح چوب ساخته شده اند که شباهت زیادی به پنجره چوبی دارند و علاوه بر زیبایی، امتیازاتی همچون ثبات رنگ در شرایط مختلف آب و هوایی، ضد خش بودن، دوام و استحکام دارند و به راحتی نظافت می شوند.
روش های تولید پروفیل لمینت  upvc
در تمامی صنایع ساختمانی، ظاهر زیبا و جذاب از عوامل تاثیرگذار در انتخاب مشتری می باشد. صنعت upvc نیز از این قضیه مستثنی نبوده و تنوع رنگی و ظاهر زیبای پروفیل متناسب باسلیقه ی مشتری مدنظر قرار می گیرد. در زیر به روش های متداول تولید پروفیل رنگی اشاره کوتاهی شده است:
۱- رنگ آمیزی پروفیل
یکی از ساده ترین و ارزان ترین روش ها، رنگ آمیزی پروفیل با رنگ های پایه آب، ریتاردروتینه است که بیشتر از روش های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش هیچ تغییری در فرمالاسیون اولیه پروفیل upvc اتفاق نمی افتد.
معمولا بعد از برش و مونتاژ پروفیل سفید، پنجره مونتاژ شده برای رنگ آمیزی به اتاق رنگ انتقال یافته و پروسه رنگ آمیزی در محیطی بدون گرد و غبار با استفاده از پیستوله انجام می شود. معایب اصلی این روش، آسیب پذیر بودن پوشش رنگی ایجاد شده است که حمل  و بارگیری را حساس تر نموده و هرگونه خراش روی سطح پروفیل باعث نمایان شدن لایه سفید رنگ زیرین می شود.
رنگ Rhenocoll، رنگ مخصوص سطوح PVC و UPVC می باشد که بر پایه آب تولید شده و پس از اجرا بصورت یکپارچه و یکنواخت با سطح پی وی سی پیوند شیمیایی ایجاد می کند. بدلیل انعطاف پذیری بالا، قابلیت اعمال بر روی سطوح پر تنش و پرکاربرد را دارا است. این محصول پس از اعمال در برابر عوامل محیطی مانند باد، باران و اشعه خورشید بسیار مقاوم، با دوام و ضد آب می باشد.
۲- لمینت
متناسب با پیشرفت علم و فناوری، میل و تقاضای بشر نیز در جلب اجزا گوناگون آسایش افزایش می یابد. چوب به دلیل داشتن بافت و رنگ های خاص خود همواره مورد توجه برای استفاده در صنعت ساختمان بوده است، اما با وجود تخریب های گسترده جنگل ها در دنیا و همچنین قیمت تمام شده ی چوب و خواص فیزیکی آن ماده مناسبی برای ساخت پنجره های عایق نیست. از این رو لمینت های طرح چوب با در برگرفتن طیف رنگی متنوع و طرح های مختلف از جذاب ترین و پرکاربرد ترین روکش ها نه تنها در صنعت درب و پنجره، بلکه در تمامی صنایع ساختمانی به شمار می رود.
صنعت upvc نیز از این ویژگی لمینت ها در بر آورده کردن نیازهای مشتریان خود بهره گرفته است و هم اکنون پنجره های دوجداره upvc  و آلومینیوم لمینت شده با طرح های چوبی و رنگی در دسترس مصرف کنندگان قرارگرفته اند. 
از آنجایی که درب و پنجره به عنوان عنصری مهم در نمای داخلی و بیرونی ساختمان ها بسیار حائز اهمیت است بنابراین استفاده از پروفیل لمینت در پنجره دوجداره روشی بسیار مناسب و کاربردی در زمینه نمای ساختمان می باشد، درب ها و پنجره های دوجداره با نمای چوب کمک بسیاری به زیبایی بنا و محیط زندگی می نماید ولی تهیه درب ها و پنجره های چوبی و یا رنگی بسیار گران می باشد و مقرون به صرفه نیست.
پروفیل های لمینت مخصوص درب و پنجره های دوجداره با طرح چوب ساخته شده اند که شباهت زیادی به پنجره چوبی دارند و علاوه بر زیبایی، امتیازاتی همچون ثبات رنگ در شرایط مختلف آب و هوایی، ضد خش بودن، دوام و استحکام دارند و به راحتی نظافت می شوند.
۳- کواکسترود  coextrude
این روش، متداول ترین روش تولید پروفیل رنگی در اروپا است و به تازگی در کشور ما مورد استفاده قرارمی گیرد.  در این روش حین پروسه ی تولید پروفیل، رنگ به محصول اضافه می شود و پیوند شیمیایی بین مواد تشکیل دهنده پروفیل و رنگ ایجاد می شود. در این روش امکان ایجاد طرح های چوبی هم وجود دارد.
البته این صنعت هنوز در کشور ما نوپا بوده و نتوانسته به طور کامل اطمینان تولید کنندگان پنجره را جلب کند، اما مسلما با گذشت زمان و رفع معایب و مشکلات احتمالی، بهترین روش ممکن خواهد بود و صرفه ی اقتصادی خوبی برای تولید کننده و مصرف کننده خواهد داشت از این رو به عنوان انتخاب اول تولید کنندگان در سال های آتی پیش بینی می گردد.
نحوه تولید پروفیل لمینت  upvc
رنگ و لمینت پروفیل upvc فرایند تولید پروفیل های طرح دار همانند تولید پروفیل یو پی وی سی سفید می باشد با این تفاوت که در مرحله میکس، رنگدانه هایی هم رنگ لیبل لمینت به پودر اضافه می شود و پروفیل رنگی تولید میشود بعد از خروج پروفیل از دستگاه، لیبل توسط دستگاه دیگر روی پروفیل با چسبی ویژه و بسیار قوی چسبیده شده و پروفیل از هر جهت روی غلطک های این دستگاه با فشار حرکت می کند تا هم چسب محکم بچسبد و هم ما بین لیبل طرح دار و پروفیل هوایی باقی نماند.
کیفیت مرغوب روکش و چسب و همچنین تجهیزات روکش زنی در تولید درب و پنجره لمینیت اهمیت فراوانی دارد. پروفیل لمینت upvc از لحاظ نوع پوشش به سه دسته تقسیم بندی می شود:
بیرون لمینت
داخل لمینت
دورو لمینت
درب و پنجره دو رو لمینت هم از داخل و هم از بیرون رنگ می شود. ولی درب ها و پنجره های یک رو لمینت بنا به خواست مشتری و طراحی بیرونی یا داخلی بنای ساختمانی از یک طرف لمینت می گردد. در صورتی که درب و پنجره یو پی وی سی از بیرون رنگ شود به آن بیرون لمینت و در صورتی که با توجه به نمای داخلی درب و پنجره دوجداره رنگ شده باشد به آن داخل لمینیت می گویند.
بسیاری از سازندگان و معماران ساختمانی برای جلوه بخشیدن به نمای بیرونی و نمای داخلی ساختمان از درب ها و پنجره های یو پی وی سی دوجداره دو رو لمینت استفاده می کنند و در این میان پنجره دوجداره دو رو لمینیت بسیار پرطرفدار است. بنابراین برای افزایش کیفی محصول، از پروفیل های رنگی که نزدیک به رنگ روکش لمینت باشد استفاده می شود، و پروفیل مغز قهوه ای نامیده می شود. در لمینت داخلی و بیرونی از پروفیل های سفید رنگ استفاده می شود اما در پروفیل های دو رو لمینت باید از پروفیل مغز قهوه ای و یا همرنگ لمینت استفاده گردد.
تفاوت مغز سفید با مغز رنگی پروفیل لمینت
در پروفیل های مغز رنگی بدلیل نزدیکی رنگ روکش و پروفیل مخصوص، خراشیده شدن سطح روکش محسوس نیست و چندان قابل مشاهده نمی باشد ولی در پروفیل های سفید رنگ قابل مشاهده است.
در پروفیل های تک رو لمینت نقاط جوش و اتصال پنجره های ساخته شده، رنگ سفید نمایان می شود که باید از رنگ برای پوشاندن آن استفاده کرد.
اجزای پنجره دوجداره upvc لمینت
پنجره لمینت رنگی با تغییر رنگ پروفیل در دکوراسیون داخلی یا نما تنوع ایجاد می کند. پروفیل upvc مهمترین اجزای پنجره دوجداره upvc به رنگ سفید است اما با استفاده از لمینت رنگی یا روکش چوبی می توان طرح و رنگ های متفاوتی ایجاد کرد.
برای تولید پنجره دوجداره upvc لمینت از انواع مرغوب پروفیل که اصلی ترین اجزای پنجره است و یراق آلات، براساس سلیقه سفارش دهنده استفاده می شود.
از دیگر اجزای پنجره دوجداره upvc لمینت رنگی، شیشه دوجداره است که به صورت وکیوم در کارخانه تولید شده و گازی بی اثر در آن ها تزریق شده، کنترل کیفیت می شود.
از اجزای پنجره دوجداره upvc فریم اصلی به عنوان قاب پنجره است و یراق آلات، شیشه دوجداره، نوار درزبند و تقویت کننده فولادی دارای اهمیت است.
پنجره دوجداره UPVC لمینت طرح چوب
پنجره دوجداره UPVC لمینت طرح چوب براساس روکش لمینت که پوشیده می شود، قیمت نصب پروفیل پنجره دوجداره upvc لمینت طرح چوب تعیین می شود. پروفیل های مصرفی در این نوع پنجره ها، از جمله پروفیل فریم، ساش یا لنگه، مولیون و زهوار مورد استفاده متفاوت است.
در پنجره لمینت با استفاده از ماشین آلات خاص، روکش لمینت روی پروفیل چسبانده می شود و برای افزایش کیفیت محصول، از پروفیل هایی با رنگی نزدیک به رنگ روکش لمینت استفاده می شود.
تنوع رنگ و طرح در پنجره دوجداره UPVC لمینت زیاد است ولی روکش ها، براساس تقاضا و سلیقه مشتریان اجرا می شود. طرح بلوطی روشن و بلوطی تیره از طرح های رایج و پرطرفدار در بسیاری از ساختمان ها هستند. پروفیل های لمینت از لحاظ نوع پوشش به سه دسته بیرون لمینت، داخل لمینت، دوطرف لمینت تقسیم بندی می شوند.
پروفیل مغز قهوه ای در لمینت داخلی و بیرونی از پروفیل های سفید رنگ استفاده می شود اما در پروفیل های دو رو لمینت باید از پروفیل مغز قهوه ای یا همرنگ لمینت استفاده شود.
 در پروفیل های مغز رنگی با خراشیده شدن سطح روکش، چون رنگ روکش و پروفیل مخصوص مشابهند، محسوس نیست اما در پروفیل های سفید رنگ قابل مشاهده است.
 
در نقاط جوش و اتصال پنجره های ساخته شده از پروفیل های تک رو لمینت، رنگ سفید پیداست که باید از رنگ برای پوشاندن آن استفاده شود.