نکات خرید پنجره دوجداره

صدای شکستن شیشه‌ی پنجره در گذشته جزئی از زندگی مردم بوده است. گاهی به‌خاطر سنگ زدن بچه‌های بازیگوش محل بود، و یا گاهی برخورد توپ به شیشه موقع بازی. اما شکستن‌ها و سروصداها تمام ماجرا نبود. سر و کله‌ی معضل اصلی در تابستان و زمستان پیدا می‌شد. زمانی که بخاری تا آخر شعله‌ور بود اما نصف گرمای خانه اتلاف می‌شد.
گذشت تا شیشه‌ها هم مثل تمام چیزهای قدیمی تغییر کردند. پیشرفت کردند و به روز شدند. تا این‌که سرانجام پنجره دو جداره وارد بازار شد. این پنجره با مزایای بهینه‌اش تحول بزرگی در صنعت ساختمان ایجاد کرد. این روزها بازار پر از انواع مدل، کیفیت و قیمت پنجره دوجداره است. در این فراوانی، خریدن یک پنجره دو جداره برای ساختمان اصلاً مسئله نیست. مسئله‌ی اصلی انتخاب بهترین پنجره دوجداره برای خانه‌مان است.
ما در آگاهی برای انتخاب بهترین پنجره دوجداره همراه شما هستیم. در این مقاله قصد داریم انواع و اقسام پنجره‌های دو جداره بازار را بررسی کنیم و شما را در انتخاب بهترین نوع آن راهنمایی کنیم. پس این مطلب را از دست ندهید.

درب و پنجره‌ها امروزه انواع بسیار زیاد و متنوعی دارند که هر شخصی می‌تواند براساس سلیقه و نیازهایش یکی از انواع آن را استفاده کند. اما پنجره دو جداره را می‌توان به خاطر سه عامل کلی از دیگر درب و پنجره ها متمایز کرد. این سه عامل را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.
1- پنجره دو جداره عایق صوتی بسیار خوبی است.
تصور کنید که در تهران 8 میلیون نفر ساکن هستند. یعنی به اندازه‌ی یک کشور خیلی کوچک در این شهر جمعیت وجود دارد. شهر واقعاً شلوغ است و در شرایط امروزی زندگی، شما مجبورید با چیزهای مختلفی در خارج از خانه کلنجار بروید که ممکن است اعصاب شما را بهم بریزند. مشکلات کاری، تصادفات، درگیری‌های اجتماعی و خیلی چیزهای دیگر.
زمانی که به خانه می‌رسید به تنها چیزی که احتیاج دارید و به آن فکر می‌کنید یک گوشه‌ی دنج آرامش‌بخش است. سکوت همه‌ی آن چیزی است که نیاز دارید. اما شلوغی شهر حتی در خانه هم دست از سر شما برنخواهد داشت! در چنین شرایطی درب و پنجره دو جداره به کمک شما می‌آید و شما را نجات خواهد داد و از نفوذ سروصدای اضافی به محیط سکونت شما جلوگیری خواهد کرد.
2- پنجره دو جداره عایق حرارتی بسیار خوبی است.
هزینه‌هایی که برای گرم کردن یا سرد کردن خانه می‌کنید چه‌قدر است؟ اگر فکر می‌کنید این هزینه‌ها زیاد است و ماهانه پول زیادی بابت انرژی‌های مصرفی خانه صرف می‌کنید شاید مشکل با نصب درب و پنجره دو جداره حل شود. این پنجره‌ها به خاطر پروفیل‌هایی که در آن استفاده می‌شود و عایق بندی و قالب‌بندی مطمئنشان از اتلاف بخش عظیمی از انرژی جلوگیری می‌کنند و در کاهش هزینه‌ها نقش به سزایی دارند.
3- درب و پنجره دو جداره عایق گرد و غبار بسیار خوبی است.
برای اکثر ما، بخشی از برنامه‌ی جمعه تمیزکاری و گردگیری منزل است. کاری که هیچ‌وقت تمامی نداره و تا هفته بعد گردوغبارهای جدید در خانه جا خوش می‌کنند. اما خبر خوب این است که پنجره دوجداره می‌تواند تا اندازه‌ی زیادی به کمک شما بیاید و در نظافت خانه کمک کند! این پنجره‌ها به دلیل ساختار خود از نفوذ گرد و غبار به خانه‌های شما جلوگیری می‌کنند. و فاصله‌ی میان نظافت‌های خانگی را به طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهد.
در انتخاب پنجره دو جداره مناسب باید به چه نکاتی توجه کرد؟
امیدوارم با توضیحاتی که در بخش قبل ارائه کردم به این نتیجه رسیده باشید که بهترین نوع درب و پنجره برای خانه‌هایتان درب و پنجره دو جداره است. وقتش رسیده تا نکات مهمی را بررسی کنیم که در انتخاب و خرید پنجره دو جداره مناسب باید به آن‌ها توجه کنید.
1- پروفیل چه اهمیتی در پنجره دو جداره دارد؟
پروفیلی که در ساخت پنجره دوجداره به کار می‌رود یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید به آن توجه کرد. معمولاً در مصارف مختلف به پروفیل‌هایی با خصوصیات و ویژگی‌های مختلف نیز نیاز داریم. اما در ایران به چنین نکاتی توجه نمی‌شود و انتخاب تنها براساس قیمت صورت می‌گیرد.
2- نصب پنجره دوجداره
یکی از استانداردهای مهم در انتخاب پروفیل پنجره دوجداره ضخامت دیواره‌ی آن است. استاندارد بین‌المللی در این مورد 3 میلی‌متر است.
استاندارد بعدی جنس پروفیل است. همان‌طور که می دانید، امروزه استفاده از پروفیل‌ها آهنی و آلومینیومی توجیه چندانی ندارد. این پروفیل‌ها باعث اتلاف انرژی شده و مزایای چندانی برای استفاده ندارند. در عوض نسل جدید و بهینه پروفیل مثل انواع آلومینیم ترمال بریک، آلوود و UPVC از نظر کیفیت و کارایی بهترین انتخاب هستند.
3- تقویت کننده گالوانیزه چه نقشی در پنجره دو جداره دارد؟
تأمین استحکام درب و پنجره دوجداره توسط تقویت کننده‌ی گالوانیزه‌ی داخل پروفیل انجام می‌شود. گالوانیزه‌ی مورد نظر را باید با توجه به ابعاد محفظه قرارگیری تعیین کرد. همچنین باید توجه داشت که ضخامت ورق آن باید حداقل یک و نیم میلی‌متر باشد.
4- نوار درزبندی در پنجره دو جداره چیست؟
بخش دیگری که در کیفیت و قیمت پنجره دوجداره مؤثر است نوار درزبندی آن است. این نوار از نوعی لاستیک به نام EPDM ساخته می‌شود که وظیفه‌ی اصلی‌شان مقاوم بودن در مدت زمانی طولانی در برابر باز و بسته شدن‌های مکرر‌ در و پنجره دوجداره است.
گاهی پیش می‌آید که افراد از این درزبندها استفاده نمی‌کنند و برای قیمت کم‌تر سراغ جنس‌های نامرغوب می‌روند. درزبندهای نامرغوب برخلاف درزبندهای EPDM در برابر اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید پوسیده می‌شوند و از بین می‌روند. این مسئله پس از چندی منجر به ایجاد آلودگی صوتی با وزش باد در درب و پنجره دوجداره می‌شود.
5- اهمیت یراق آلات و اتصالات فلزی در پنجره دو جداره چیست؟
در بازار قدری زیاد است. برای همین ممکن است افراد برای کاهش هزینه‌ها از یراق‌آلات با کیفیت پایین‌تر استفاده کنند. اما این به خودی خود مشکل به حساب نمی‌آید. کیفیت یراق‌آلات تا اندازه‌ی زیادی به نوع طراحی پنجره‌ها و اندازه آن‌ها نیز بستگی دارد. اگر خرید پنجره دوجداره را از شرکتی مطمئن انجام دهید که بتواند به بهترین شکل برای شما یراق‌آلات موردنیازتان را تعیین کند، می‌توانید با قیمت کم‌تر از کیفیتی بالاتر بهره‌مند شوید.
6- جنس شیشه پنجره دو جداره باید چگونه باشد؟
یکی از مهم‌ترین فاکتورهای کفیت و قیمت در پنجره دوجداره جنس شیشه‌ی مورد استفاده در پنجره است. 
7- ضحامت شیشه در پنجره دو جداره
اولین و مهم‌ترین فاکتور در قیمت و کیفیت شیشه دوجداره ضخامت آن است. یکی از نکات مهم و جالب این است که باید سعی کنید ضخامت دو شیشه‌ی استفاده شده در پنجره دوجداره با یک دیگر متفاوت باشند. دلیل آن بسیار ساده است. اگر دو شیشه با ضخامت متفاوت در برابر امواج صوتی وجود داشته باشند ایجاد اختلال و نوسان در این امواج بسیار بیشتر است تا زمانی که دو شیشه با ضخامت یکسان سر راه امواج صوتی قرار گرفته باشند.
برای مثال وقتی ضخامت یکی از شیشه‌ها 4 و دیگری 6 باشد شما پنجره دوجداره ای دارید که خیلی بهتر در برابر صوت عایق شده است.
8- چسب شیشه در پنجره دو جداره
حتماً از یک نوع چسب مرغوب پلی سولفات در شیشه دوجداره خود استفاده کنید تا راه‌های نفوذ به شیشه کاملاً بسته شوند. از طرفی اگر از یک نوع چسب نامرغوب در شیشه دوجداره استفاده کنید ممکن است پس از مدتی در اثر تابش اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید خاصیت چسبندگی خود را از دست داده به مایع تبدیل شود و روی شیشه حرکت کند.
9- خلأ میان دو شیشه در پنجره دوجداره
برای اینکه کیفیت شیشه دوجداره افزایش پیدا کند ابتدا آن را خلأسازی می‌کنند و سپس میان آن یک نوع گاز مخصوص تزریق می‌کنند. اما گاهی به دلیل کاهش هزینه‌ها خلأسازی انجام نمی‌شود و گاز مخصوصی که می‌بایست میان دو شیشه را پر کند خالص نیست. همین موضوع باعث افت کیفیت شیشه دوجداره می‌شود.
10- رطوبت گیر شیشه در پنجره دو جداره
رطوبت‌گیر هم یکی دیگر از مواردی است که ساخت شیشه‌های دوجداره اهمیت زیادی دارد. رطوبت‌گیر در فصل‌های سرد و بارانی، الخصوص در مناطق شرجی از ایجاد بخار روی شیشه جلوگیری می‌کند و در هر وضعیت جوی شیشه‌ی شما را شفاف و صاف نگه می‌دارد. مسلم است که برخی اوقات تشخیص داده می‌شود رطوبت‌گیر چندان کارایی و اهمیتی ندارد و از آن استفاده نمی‌شود یا از یک نوع جنس نامرغوب برای آن استفاده می‌شود. این موضوع هم در افت کیفیت پنجره دوجداره مؤثر است.
11- طراحی پنجره چه اهمیتی در پنجره دو جداره دارد؟
اما یکی از مواردی که شاید بیش از همه‌ی موردهای گفته شده اهمیت دارد چگونگی طراحی درب و پنجره دوجداره منزل شما است.
طراحان ساختمان برای اینکه رقابت کنند و هزینه‌ای کم‌تر از رقبایشان به شما ارائه دهند دست به کاهش هزینه‌ها با گزینش مصالح و موارد ارزان‌تر در ساخت خانه می‌زنند. حتی گاهی اصل طراحی را نامتناسب با آنچه که باید باشد انجام می‌دهند تا از این طریق هزینه‌ها کاهش پیدا کند.
این کار مشکلات زیادی را برای خریدار به وجود می‌آورد. یکی از این مشکلات می‌تواند هزینه‌ی زیادتر بعدی باشد برای جبران اشتباهات در طراحی درب و پنجره دوجداره خانه‌ی مشتری، هرچند اگر نخواهید اشتباهات را جبران کنید نیز صاحب درب و پنجره‌هایی بی‌کیفیت می‌شوید که وظیفه‌شان را به درستی انجام نمی‌دهند و با گذشت زمان هم از افت کیفیت بالایی برخوردار خواهند شد.

عایق بندی درب و پنجره

روش های عایق بندی درب و پنجره دوجداره UPVC
در و پنجره دوجداره upvc به دلیل ویژگی عایق بودن در برابر گرما و صدا معروف است. این ویژگی به دلیل نوع طراحی خاص در و پنجره دوجداره upvc است. با این حال، این ویژگی گاهی اوقات ممکن است تغییر کند و عایق بندی پنجره دوجداره upvc دچار آسیب شود که نتیجه آن انتقال صدا و گرما و غیره خواهد بود. برای رفع این مسائل لازم است که با استفاده از یکسری ابزار و تجهیزات خاص به ترمیم و تصحیح عایق بندی در دوجداره و عایق بندی پنجره دوجداره یو پی وی سی پرداخت. در این مقاله سعی داریم تکنیک‌های مفیدی را به شما آموزش دهیم. پس برای یادگیری آن‌ها تا آخر مقاله ما را همراهی کنید.
ویژگی های پنجره دوجداره upvc
با گذشت زمان کاربرد پنجره‌های دوجداره گسترش چشمگیری پیدا کرده است و روز به روز به تعداد مشتریان و مصرف کنندگان در و پنجره دوجداره یو پی وی سی افزوده می‌شود. به طوری که در بعضی از نقاط شهر کمتر ساختمانی را می‌توان مشاهده کرد که در آن‌ها از در دوجداره upvc استفاده نشده باشد. در و پنجره دوجداره upvc ویژگی‌های خاص و مفیدی دارند که هرکسی را ترغیب به انتخاب و خرید خود می‌کنند. یکی از مزیت‌های اصلی و بسیار کاربردی پنجره دوجداره یو پی وی سی صرفه‌ جویی در مصرف انرژی است که نهایتاً منجر به صرفه جویی در هزینه‌های انرژی و کاهش قیمت قبوض ساختمان می‌شود. این ویژگی به دلیل عایق بندی پنجره دوجداره upvc و همچنین عایق بندی در دوجداره اتفاق می‌افتد.
پنجره دوجداره upvc مقاومت بسیار زیادی در برابر انتقال صدا از خود نشان می‌دهد. استفاده از در و پنجره دوجداره upvc راه‌ حل بسیار خوبی برای ایجاد سکوت و آرامش در خانه است به ویژه برای خانه‌هایی که در شهرها و منطقه‌های شلوغی قرار دارند. چرا که به دلیل عایق بندی پنجره دوجداره یو پی وی سی سروصدای زیاد خارجی به داخل خانه نفوذ نمی‌کند. در نتیجه شما می‌توانید در محیطی آرام استراحت کنید. همچنین به دلیل طراحی ویژه و عایق بندی در دوجداره استفاده از در دوجداره upvc نیز در کنار استفاده از این پنجره‌ها تأثیر گذاری آن‌ها را برای مقاومت در برابر انتقال حرارت و صدا بیشتر می‌کند.
حالا که از اهمیت بسیار زیاد عایق بندی در در و پنجره دوجداره upvc آگاه شدید در ادامه مطلب قصد داریم در مورد نحوه عایق بندی در و پنجره دوجداره صحبت کنیم.
تکنیک ها و نکات مهم عایق بندی پنجره دوجداره upvc
ویژگی این محصول به یکی از دلایل اصلی انتخاب این پنجره‌ها توسط اکثر مشتریان و افرادی است که از پنجره دوجداره upvc استفاده می‌کنند. برای این ‌که عایق بندی پنجره دوجداره upvc کارآمد باشد لازم است که نصب محصول خود را حتماً به یک کارشناس نصب حرفه‌ای و متخصص در این زمینه بسپارید. در صورتی که کوچکترین اشتباه و بی دقتی در نصب پنجره دوجداره upvc صورت گیرد کارایی لازم را نخواهد داشت و شما فقط پول خود را هدر داده‌اید.
در حقیقت این نکته بسیار مهم است که در ابتدای فرآیند نصب، چهارچوب پنجره دوجداره به درستی با آهن پوشانده شود تا پیچ‌های آن به درستی جا بیافتند و همچنین امکان تثبیت آن فراهم شود. عامل مهم دیگری که هنگام فرآیند نصب پنجره دوجداره یو پی وی سی از اهمیت بالایی برخوردار است نحوه نصب دقیق پنجره دوجداره است. نصب دقیق و درست علاوه بر این‌ که موجب افزایش طول عمر مفید پنجره می‌شود موجب کارآمدتر شدن عایق بندی پنجره دوجداره نیز خواهد شد.
تنظیم دقیق و درست اولیه پنجره دوجداره upvc هنگام نصب، یکی دیگر از الزاماتی است که شخص نصب کننده پنجره دوجداره باید آن را به عنوان عاملی مهم و تأثیرگذار در آن را نظر بگیرد. تنظیم مناسب این نوع از پنجره‌ها می تواند تضمین کننده کارآمد بودن طولانی مدت عایق بندی پنجره دوجداره upvc باشد، بدون این‌ که نیاز به هیچ ابزار و تجهیزات دیگری برای تعمیر و نگهداری آن باشد.
در حقیقت، زمانی که اجزای پنجره دوجداره در محل مناسب خود نصب شوند، به درستی عمل خواهند کرد و به حفظ عایق بندی اولیه‌ای که برای این نوع از پنجره‌ها در نظر گرفته شده، کمک خواهند کرد.
اقدامات لازم برای تنظیم پنجره دوجداره upvc
کاری که برای تنظیم دقیق و درست پنجره دوجداره upvc باید انجام شود این است که تمام اجزای پنجره دوجداره یو پی وی سی از جمله: شیشه، لاستیک و رینگ با مکانیزم خاصی در موقعیت مناسب خود قرار گیرند و به درستی عمل کنند تا به وسیله رعایت این نکات، پنجره دوجداره درست تنظیم باشد و خاصیت عایق بودن را داشته باشند.
اما گاهی ممکن است با وجود رعایت تمامی موارد گفته شده، پنجره دوجداره upvc ظرفیت عایق بودن خود را از دست دهد. در چنین مواقعی باید با استفاده از یکسری ابزار‌های مخصوص و ویژه برای بهبود عایق بندی پنجره دوجداره استفاده کرد.
ابزارهای لازم برای بهبود عایق بندی upvc
این ابزار‌ها عبارتند از: لاستیک‌های آب بندی. در واقع بهترین راه عایق بندی درب و پنجره استفاده از درزگیر است. امروزه شرکت‌هایی که تولید کننده در و پنجره دوجداره هستند محصولاتی تولید می‌کنند که می‌توان آن‌ها را به منظور عایق بندی در و پنجره دوجداره upvc مورد استفاده قرار داد.
لاستیک آب بندی در و پنجره دوجداره
لاستیک‌های آب ‌بندی مخصوصی وجود دارند که دلیل تولید آن‌ها این است که استفاده از آن‌ها موجب ایجاد سطح تعادل در عایق بندی پنجره دوجداره upvc می‌شود. استفاده از این لاستیک‌ها علاوه بر افزایش خاصیت عایق بودن پنجره دوجداره upvc در برابر حرارت و صدا، مقاومت این پنجره‌ها را در برابر نفوذ آب افزایش داده درنتیجه از نفوذ آب باران هنگام بارندگی شدید به داخل خانه نیز جلوگیری می‌کند. از جمله ویژگی‌های مهم لاستیک‌های آب‌ بندی این است که می‌توان آن‌ها را تا مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار داد. چرا که کیفیت آن‌ها در طول زمان تغییری نمی‌کند. ولی در صورت آسیب دیدن  یا وجود نقص در این لاستیک‌ها به راحتی قابل تعویض و جایگزینی هستند.
روش دیگری که به منظور آب بندی پنجره دوجداره upvc مورد توجه قرار می‌گیرد استفاده از چسب‌های سیلیکونی است. از این چسب‌ها می‌توان استفاده کرد. برای انجام این کار باید پس از نصب کامل پنجره دوجداره upvc از چسب‌های سیلیکونی استفاده کرد که دور تا دور پنجره را پر می‌کند.
ویژگی ‌های چسب سیلیکونی
 از جمله ویژگی‌های چسب سیلیکونی می توان موارد زیر را نام برد:
- قابلیت چسبندگی بالا
- ضد آب و مقاوم در برابر باران و برف
- قابلیت ارتجاعی پس از خشک شدن
- سهولت استفاده به دلیل نرمی چسب
- مقاوم در برابر نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش
- ضد زنگ و آنتی باکتریال
- قابلیت رنگ آمیزی
-هر کدام از ویژگی‌های نام برده شده در بالا در راستای عایق بندی پنجره دوجداره upvc و همچنین یک ویژگی سودمند و کاربردی محسوب می‌شوند و قابلیت این را دارند که ظرفیت آن را را تا حد زیادی افزایش دهند.

مشخصات پروفیل یو پی وی سی

چرا پروفیل در و پنجره یو پی وی سی؟
با توجه به اعلام تحقیقات سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در ایران در حدود 45% از اتلاف انرژی از طریق درب و پنجره ها صورت می گیرد. در این خصوص بخش ساختمان با داشتن سهم حدودا 35 درصدی در مصرف انرژی یکی از صنایعی است که سهم بالایی را در این زمینه به خود اختصاص داده است. در صورتیکه در زمستان به قاب پنجره و شیشه آن دست بزنید خواهید دید که سرد است و این دلیل تبادل حرارتی بین قاب پنجره و شیشه با فضای بیرون است. و همچنین با بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی از یک طرف و محدود بودن برخی از منابع تامین انرژی، امروزه بحث جلوگیری از هدررفت انرژی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها و مردم است، با در نظر گرفتن این مسئله تولیدکنندگان محصولات جدیدی را در جهت صرفه‌جویی در انرژی به مردم معرفی کرده اند.
باتوجه به اینکه بخش اعظمی از انرژی در داخل ساختمان‌ها چه از نوع مسکونی و چه سایر کاربری‌ها مصرف می شود، یکی از بخش های تاثیرگذار در جلوگیری از هدر رفتن انرژی و مصرف بهینه آن در این بخش، استفاده از درب ها و پنجره های  UPVC و شیشه دو جداره استاندارد هستند؛ این محصولات باتوجه به خصوصیاتی که دارند علاوه بر عایق بودن در برابر گرما و سرما و به حداقل رساندن تبادل حرارتی، برای خلاص شدن آلودگی‌های صوتی و محیط راهکاری خوبی هستند.
تاریخچه ساخت درب و پنجره UPVC
ساخت درب و پنجره یو‌‌پی‌وی‌سی به سال 1960 در کشورهای اروپا بازمی‌گردد؛ در گذشته استفاده از درب و پنجره ها اغلب چوبی بوده و سپس به انواع درب و پنجره‌های فلزی تغییر پیدا کرد. با گسترش تکنولوژی در سال‌های اخیر محصول مذکور به شکل امروزی خود که به نام درب و پنجره های UPVC معروف هستند درآمد. درب و پنجره های یو‌‌پی‌وی‌سی به علت اقتصادی بودن تولید و سهولت به‌کارگیری آن نسبت به پنجره‌های چوبی و فلزی جای خود را در بازار به‌طور کامل در بازار باز کرد و تبدیل به متریال غالب در صنعت ساختمان شد، اما کمتر از 15 سال است که در ایران هم از این نوع درب و پنجره‌ها، مخصوصا در آپارتمان‌ها بیشترین بهره گرفته می‌شود.
نسل جدید درب و پنجره های UPVC اکنون آمده‌اند تا در خدمت صرفه‌جویی مصرف انرژی باشند تا نه تنها از نظر ارتباط بصری با خارج ساختمان نقش خوبی ایفا کنند، بلکه درمانی برای مشکلات عدیده‌ای باشند که در فصول گرم و سرد مردم با آنها دست به گریبانند.
چرا upvc استفاده کنیم ؟
یقینا زمانیکه محصولی به حیث امنیت و کیفیت زبانزد خاص و عام باشد محصولی ایده ال و مرغوب است. پنجره uPVC با توجه به ساختاری که دارد از آن دسته پنجره های مناسب برای هر ساختمانی است و به جرات می توان گفت: کیفیت آن تضمینی است. این پنجره ها شیک و خاص هستند و در کنار مزیت هایی که دارند جلوه خاصی به فضای داخلی و بیرونی خانه می بخشند. امروزه این پنجره ها یکی از پنجره های محبوب و پرطرفدار است که نسبت به دیگر پنجره ها مقرون به صرفه تر است.
پروفیل Unplasticised Poly Vinyl Chloride
مهمترین ماده تشکیل دهنده پروفیل UPVC که حدود 80 تا 85 درصد از مواد پروفیل را تشکیل می دهد ،پودر(Poly  Vinyl  Chloride) PVC  بوده  که طی فرایند پلیمریزاسیون از مشتقات نفت سیاه و گاز کلرتولید می شود و علاوه بر پودر PVC مواد دیگری هم در ترکیبات پروفیل UPVC وجود دارند که نوع و کیفیت آنها و فرمولاسیون ترکیب آنها با یگدیگربسیار مهم بوده و تاثیر بسزایی درکیفیت پروفیل دارند .که این مواد به شرح ذیل می باشند:
1- impact modifier مقاوم کننده و بهبود دهنده در برابر ضربه
2- stabilizer پایدار کننده حرارتی که باعث مقاومت در برابر حرارت می شود
3- filler مواد پر کننده و سخت کننده
4- lubricant روانسازی و همچنین ایجاد سطحی صاف تر در محصول
5- titan تثبیت کننده رنگ که باعث سفیدی و شفافیت محصول می شود
فرآیند تولید UPVC
در گروه تولیدی آبایان صنعت پس از کنترل کیفیت مواد اولیه توسط واحد کنترل کیفیت ،مواد اولیه براساس فرمولاسیون اختصاصی توسط تجهیزات مخصوص  اندازه گیری به صورت دقیق وزن گیری شده و با استفاده از پیشرفته ترین ماشین آلات تمام اتوماتیک عمل میکسینگ انجام شده وآماده تولید می گردد که پس از نگهداری و استراحت مواد میکس شده در سیلوهای مخصوص درطی مدت زمان مشخص ،مواد به خطوط تولید منتقل شده و در آنجا توسط ماشین آلات پیشرفته اکسترودر وارد مرحله اکستروژن می شوند که طی این فرآیند مواد به شکل پروفیل مورد نظر درآمده و طی مرحله کالیبراسیون شکل آن تثبیت می شود.
ویژگیهای در و پنجره‌های UPVC
1- استحکام بالا
2- صرفه جوئی در مصرف انرژی تا 40%
3- کاهش آلودگی صوتی تا میزان 40دسی بل
4- مقاوم در مقابل نفوذ اشعه ماوراء بنفش خورشید (uv) و اثرات تخریبی آن
5- مقاوم در برابر زنگ زدگی ،خوردگی و رطوبت هوا
6- مانع ورود گردو غبار و دود و گازهای موجود از محیط بیرون به داخل
7- بی نیاز به صرف هزینه رنگ آمیزی
8- مقاوم در برابر عوامل خوردگی – اسیدها و بازها و مواد شیمیایی
9- مقاوم در برابر شرایط مختلف سخت آب و هوایی
10- عدم اشتعال در هنگام آتش سوزی و عدم تولید گازهای سمی
11- کاهش ضریب تبادل حرارتی منحصر به فرد به علت 4 حفره ایی  بودن پروفیل
12- نظافت راحت و آسان به علت ضد باکتری بودن پروفیل
13- ثبات رنگ در برابر اشعه خورشید
14- قابلیت استفاده از روکشهای رنگی و تنوع در رنگ
15- زیبایی فوق‌العاده
16- مقرون به صرفه
17- عدم نیاز به سرویسهای مکرر
18- حفظ محیط زیست از طریق قابلیت بازیافت
19- نصب آسان
20- تقویت مضاعف با استفاده از پروفیل گالوانیزه

چرا پروفیل UPVC زرد می شود؟

پروفیل از نظر لغوی به معنای مقطع ثابت و طول زیاد است. پروفیل UPVC به دلیل قیمت ارزان و مزایای بسیاری که دارد برای تهیه درب و پنجره بسیار کاربرد دارد. عایق صدا، طول عمر بالا و ماندگاری بسیار، مقاومت در برابر شرایط آب‌وهوایی و نیاز به تعمیر و نگهداری کم، بعضی از مزایای استفاده از پروفیل UPVC به ویژه در ساخت درب‌ها و پنجره‌ها است. بااین‌حال یکی از مشکلات رایجی که معمولاً درباره این متریال شنیده می‌شود، زرد شدن رنگ پروفیل UPVC است. در ادامه همراه باشید تا علت زرد شدن رنگ پروفیل UPVC را بررسی کنیم.

با توجه به فرایند تولید پروفیل‌های UPVC، اولین نکته‌ای که در طراحی آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، طراحی پروفیل و استفاده از فرمولاسیون ترکیب مواد اولیه تولید پروفیل UPVC با در نظر گرفتن شرایط آب‌وهوایی بازار فروش پروفیل است. همیشه در طراحی ساخت قالب باید به شرایط آب‌وهوایی به عنوان یکی از ارکان اصلی طراحی توجه کرد.
برای مثال پروفیلی که در کشور روسیه خصوصاً روسیه سفید و کشورهای اسکاندیناوی مانند سوئد، نروژ، فنلاند و بلاروس استفاده می‌شود، با توجه به شرایط جوی و سرمای منفی 40 درجه و زاویه تابش ملایم خورشید طراحی شده با پروفیلی که برای مناطق خاورمیانه و خلیج فارس مانند کشورهای ایران، عراق، عربستان و مناطق استوایی طراحی می‌شود از نظر طراحی قالب، ضخامت پروفیل‌ها و تعداد حفره‌های آن با یکدیگر تفاوت دارند. به همین دلیل با توجه به شرایط جوی باید به ترکیب فرمولاسیون و تغییرات آن توجه کرد.
در فرایند تولید پروفیل UPVC بیش از 17 ترکیب از مواد استفاده می‌شود که در کل به پنج خانواده اصلی تفکیک می‌شوند که عبارتند از:
1. پودر PVC
2. ایمپکت مودفایر
3. استبیلایزر
4. تیتان Tio2
5. کربنات لکسیم

کراینر مجموعه مواد بر اساس فرمولاسیون منطقه مورد مصرف پروفیل UPVC تنظیم می‌شود. در فرایند میکسر گرم (130 درجه) و سرد (بادهای 10 درجه) استفاده می‌شود.
میزان تابش نور خورشید، زاویه تابش آن و درجه حرارت منطقه باید در فرمولاسیون مورد نظر اعمال شود. مهم‌ترین موادی که باید در تهیه آن برای جلوگیری از تغییر رنگ دقت شود، طی سال‌ها مورد استفاده پنجره بوده و از الزامات اصلی است. استفاده از تیتان Tio2 مخصوص با افزودنی‌های لازم و میزان مناسب در ترکیب فرمولاسیون و استفاده از استبیلایزر با کیفیت که میزان UV آن در هر دو مواد بسیار مهم و لازم است و تمامی پروفیل‌های UPVC که در شرایط آب‌وهوایی تغییر رنگ داده و از سفید به سمت زرد شدن، عدم براقی و شفاف بودن سطح پروفیل می‌شود، ناشی از یکی از عوامل زیر است:
1. عدم استفاده از تیتان Tio2 استاندارد یا میزان کم در ترکیب
2. عدم استفاده از استبیلایزر استاندارد یا میزان کم در ترکیب
3. استفاده زیاد از پرکن کربنات کلسیم و استفاده از کربنات کلسیم ... نشده
4. استفاده بیش از پنج تا حداکثر 10 درصد پروفیل ضایعاتی تولیدات خود شرکت سازنده

چگونه از زرد شدن پروفیل UPVC جلوگیری کنیم؟
برای جلوگیری از زرد شدن پروفیل UPVC یا کند کردن روند آن می‌توانید به نکات زیر توجه کنید:
1. هرگز از سمباده برای تمیز کردن پروفیل UPVC استفاده نکنید؛ چرا که لایه‌های زیرین UPVC به اندازه‌ سطح آن، ضد آب نیستند و با این کار آسیب جبران ناپذیری به پروفیل UPVC وارد می‌کنید. 
2. از سفید کننده استفاده نکنید، ‌چرا که این ماده با UPVC واکنش شیمیایی داده و آن را به رنگی زردی با تناژ قهوه‌ای بیشتر تبدیل می‌کند. 
3. استفاده از دستمال مرطوب می‌تواند برای تمیز کردن مناسب باشد؛ همچنین می‌توانید از بعضی پاک‌کننده‌های مخصوص UPVC که توسط سازندگان این پروفیل معرفی می‌شود همچون Vaka Nol برای تمیز کردن پنجره بهره بگیرید. 
4. بهتر است UPVC را از برندهای معتبر و قابل اعتماد و دارای استاندارد A تهیه کنید، تا از مواد اولیه‌ای که در ساخت و تولید آن استفاده می‌شود مطمئن باشید.

کلام آخر
پروفیل UPVC مزایای بسیاری دارد و به همین دلیل در ساخت درب‌ها و پنجره‌ها کاربرد بسیاری داشته و محبوبیت بالایی دارد. اما یکی از مهم‌ترین معایب این ماده، زرد شدن رنگ پروفیل UPVC است که با رعایت بعضی نکات می‌توان از آن جلوگیری کرد.