پروفیل upvc

UPVC (یو پی وی سی) چیست؟

پروفیل upvc مخفف عبارت" Unplasticised Poly Vinyl Chloride "می باشد. این ماده اولین بار در سال 1912 برپایه سنگ نمک و نفت تشکیل شد. که طی روند شیمیایی و پس از عبور در چندین مرحله به پودری سفید رنگ تبدیل گردید که پی وی سی نام دارد. این ماده از مهمترین مواد ترموپلاستیک است که کاربردهای گسترده ای در زمینه های ساختمانی، صنعتی، کشاورزی و طرح های زیربنایی و شهرسازی دارد. این محصول در برابر رطوبت و سرما عایق بسیار خوبی است.

پروفیل upvc چیست؟

پروفیل های UPVC در ساخت پنجره های دوجداره کاربرد وسیعی دارند. این پروفیل ها مناسبترین جایگزین برای آلیاژهای فلزی و غیر فلزی در صنعت ساخت و ساز می باشند. پروفیل یو پی وی سی مقاوم در برابر حرارت و الکتریسته، انعطاف‌پذیر، قابلیت تبدیل به سطوح سیقلی، عدم اشتعال، قابلیت تلفیق با مواد افزودنی، وزن سبک و ... را شامل می باشد

استاندارد پروفیل UPVC

پروفیل یو پی وی سی از دهه 60 در اروپا تولید و در صنعت در و پنچره بکار گرفته شده است. این پروفیل دارای دو استاندارد اصلی می باشند:

استاندارد انگلستان (BS EN 12608)

استاندارد آلمان (RAL GZ 716-1)

در هر دوی این استانداردها پروفیل های نوع A یا کلاس یک دارای دیواره های اصلی با ضخامت بالاتر از 2.8 میلیمتر و دیواره های فرعی با ضخامت بالاتر از 2.5 میلیمتر در نظر گرفته میشوند و پروفیل های نوع B دارای دیواره های اصلی با ضخامت بالاتر از 2.5 و دیواره های فرعی با ضخامت بالاتر از 2 میلیمتر مطرح میشود. در صورتی که ضخامت دیواره های اصلی و فرعی بر اساس توافق سازنده تعیین شود ملاکی در این کلاس تعیین نشده و این نوع، کلاس C می باشد.

مباحثی که در استانداردها مورد بررسی قرار می گیرند:

آزمون مواد اولیه

ظاهر و شرایط ارسال

مقاومت پروفیل در برابر ضربه

وزن پروفیل

ابعاد و اندازه های پروفیل

آزمون های حرارتی پروفیل

تفاوت پروفیل PVC با UPVC چیست؟

پی وی سی (Poly vinyl chloride) از لحاظ فیزیکی بسیار سبک وزن، مقاوم و انعطاف‌پذیر است و خاصیت پلاستیکی دارد. پی وی سی برای ساخت و ساز محصولات ساختمانی اعم از لوله PVC و پروفیل در و پنجره مورد استفاده قرار میگیرد. PVC جایگزین مناسب برای لوله های آلومینیوم و مس است.

یو پی وی سی (Unplasticised Poly Vinyl Chloride) در واقع همان  PVC  غیر پلاستیکی  بسیار سخت و مقاوم است که غالبا برای تولید محصولاتی که در فضای باز استفاده میشود مناسب است. یو پی وی سی به علت مقاومت بالایی که در برابر مواد شیمیایی و شرایط آب و هوایی دارد عمدتا برای تولید انواع لوله و در و پنجره در جهان استفاده می شود.

در و پنجره دوجداره UPVC بهتر است یا PVC؟

پنجره ها اغلب در معرض نور خورشید و تغییرات دمایی قرار دارند. ایران کشوری آفتابی است و استفاده از سازه های مقاوم در برابر نور خورشید ارجحیت دارند. پنجره ها UPVC در برابر اشعه فرابنفش خورشید هرگز دچار رنگ پریدگی و تغییر رنگ نمیشود.  البته لازم به ذکر است که پنجره هایی  که در داخل بنا کار میشود در معرض نور مستقیم خورشید نیست و هنوز هم میتوان از PVC استفاده کرد.

وزن پروفیل UPVC

فرمول محاسبه وزن UPVC 

 1000 / عرض (cm) * طول (cm) * ضخامت (mm) *چگالی آهن (8) = وزن پروفیل UPVC

مزایای پروفیل UPVC

قابلیت شست و شو

استحکام بالا

مقاوم در برابر زنگ زدگی

مقاوم در برابر حرارت و ضد حریق

سهولت در نصب

عدم نیاز به رنگاری و سرویس مجدد

کاهش آلودگی صوتی و عایق صدا

تنوع در رنگ بندی محصولات

صرفه جویی در مصرف انرژی

انواع پروفیل UPVC درب و پنجره

پروفیل لنگه در: ابعاد این پروفیل بزرگ است و برای تولید لنگه در از آن استفاده میکنند.

پروفیل فریم:  از این پروفیل برای ساخت کلاف پنجره استفاده میشود.

پروفیل میانیاز پروفیل میانی برای ستون پنجره و در برخی موارد برای فریم در های بیرون بازشو استفاده میکنند.

پروفیل لنگه: از پروفیل لنگه برای بازشو پنجره استفاده میشود.

پروفیل لنگه کشویی: برای تولید ستون و لنگه پنجره های کشویی مورد استفاده قرار میگیرد.

پروفیل فریم کشویی: فریم کشویی برای تولید کلاف پنجره کشویی است.

پروفیل زهوار: وظیفه پروفیل زهوار نگه داشتن شیشه و پانل را دارد.

پروفیل پانل: پروفیل پانل یک صفحه با عرض 10 سانتی‌متر است که صفحات در هم قفل میشوند برای قسمت های پاخور مناسب است.

پروفیل اتصال قاب به قاب: هنگام اتصال چند پنجره به صورت صاف و پشت سرهم از پروفیل اتصال قاب به قاب استفاده میکنند.

نحوه تولید پروفیل upvc یو پی وی سی

پروفیل یو پی وی سی در دو مرحله تولید میشود مرحله اول، میکس مواد و مرحله دوم اکسترود مواد است.

میکس مواد در ساخت پروفیل یو پی وی سی

در این مرحله مواد اولیه پس از آماده‌سازی توسط میکسر مخلوط میشوند. پس از مخلوط کردن مواد میکس شده توسط لوله به مخازن انتقال داده میشود. مهم ترین نکته در هنگام میکس مواد، دمای میکسر است. مواد اولیه تولید پروفیل برای هم دما شدن با محیط و از بین بردن الکتریسته ساکن  به مدت 16 الی 24 ساعت در مخازن باقی می مانند.

اکستروژن مواد اولیه تولید پروفیل upvc

مواد اولیه بعد از میکس به صورت اتوماتیک به دستگاه اکسترودر منتقل میشود.مواد توسط چرخ دنده های حلزونی به سمت جلو حرکت میکنند در طول این مسیر خمیری یکسان بدون خلل و فرج تولید میشود. خمیر با فشار ناشی از چرخ دنده ها از قالب پروفیل بسته شده در انتهای اکسترودر در درجه حرارت 200 درجه سانتی گراد خارج میشود. هنگامی که پروفیل از اکستروژن خارج میشود به دلیل دمای بالای آن امکان تغییر ساختار پروفیل یو پی وی سی وجود دارد. بنابراین وارد مرحله خنک سازی کالیبراتور خشک میگردد. پس از تثبت شکل اولیه آن پروفیل از حمام آب خنک عبور کرده و شکل نهایی آن ایجاد میگردد. سپس آب اضافی بروی پروفیل توسط دمنده تعبیه شده بعد از واترتانک خشک شده و تاریخ،ساعت، برند و ... بروی آن چاپ میشود و در نهایت بسته بندی و لیبل بروی آن قرار داده میشود.

مشخصات پروفیل UPVC  بی کیفیت

قسمت مهم پروفیل یو پی وی سی پنجره های دوجداره است دقت در تهیه این پروفیل امری ضروری است در صورتی که محصول نامرغوبی تهیه و آن را نصب کردید مشکلاتی از قبیل شکشتگی، تغییر رنگ، تغییر شکل  و ... برای شما رخ میدهد.

تغییر زنگ محصول: از مشکلات متعدد پروفیل یو پی وی سی نامرغوب تغییر رنگ آن است. که رنگ کاری مجدد بروی پروفیل اصلا استاندارد و معقولانه نیست.

محدودیت در تعویض یراق آلات: پس از نصب تعویض یراق آلات به صورت محدود امکان‌پذیر است. چون محل پیچ برخی یراق آلات متفاوت است و از طرفی دیگر نصب یراق آلات توسط ماشین آلات و به کمک اتوماسیون صورت میگیرد.

تغییر شکل پروفیل UPVC: اگر در هنگام تولید این محصول از ورق گالوانیزه استفاده نشود محصول دچار مشکل تغییر فرم میشود در این صورت محصول قابلیت ترمیم ندارد.

پنجره upvc بهتره یا آلومینیوم؟

انتخاب پنجره برای خونه فرآیندی است که ممکنه تو زندگی تون با اون مواجه بشین. بنابرین باید درباره انواع پنجره‌ها، شیشه‌های دو جداره یا چند جداره، رنگ‌های مد نظر یا سبک پنجره مورد علاقه‌تون تصمیم گیری کنید    .
ما در ادامه این مطلب قصد داریم تا درباره جنس پنجره‌های upvc و آلومینیومی صحبت کنیم و اون‌ها رو با هم دیگه مقایسه کنیم. بیان تفاوت ها و انتخاب بین دو گزینه همیشه سخته، اما ما در این مقاله به شما کمک می کنیم که بسته به نیازتون بهترین انتخاب رو داشته باشین.

ویژگی‌های پنجره upvc چیست؟
۱- با شنیدن اسم upvc ، ذهن میره به سمت پنجره های دو جداره و چند جداره. بله درسته. اگر به دنبال شیشه‌های دو یا سه جداره برای عایق بندی خونه تون هستید، پنجره های  upvc گزینه‌های بسیار خوبی به شمار می‌رن. اما این تنها مزیت پروفیل در و پنجره upvc نیست. در ادامه با ما همراه باشین که ببینیم چه خبره:
نگهداری و تمیز کردن این پنجره‌ها بسیار آسونه و با یک دستمال مرطوب می‌تونید اون‌ها رو مانند روز اول تمیز و نو کنین.
۲- یو پی وی سی یک ماده طبیعی و گرمه. فریم های چند جداره اون برای عایق بندی بسیار مناسبه و به شما کمک می‌کنه تو زمستون انرژی کمتری مصرف کرده و در هزینه‌های انرژی صرفه جویی کنین. پنجره‌های ساخته شده با upvc به صورت کلی عایق های حرارتی بهتری در مقایسه با آلومینیوم هستن.
۳- یو پی وی سی یک ماده سبکه که به شما کمک می‌کنه پنجره‌های دوجداره و سه جداره اون، نصب آسون و سریعی داشته باشند.
۴- پنجره های upvc در شرایط عالی می‌تونن تا 20 سال دوام داشته باشند و سرمایه گذاری شما بر روی این پنجره‌ها مفید واقع می‌شه.
۵- یکی دیگه از مزایای پنجره‌های  upvc، اینه که در طول عمر رنگ خودشون رو از دست نمی‌دن و کمرنگ نمی‌شن.
۶- نسبت به آلومینیوم، ارزان تر است.

ویژگی‌های پنجره آلومینیومی چیست؟
حالا بریم سراغ ویژگی های پنجره آلومینیومی:
۱- در مقابل آلومینیوم، نسبت به upvc بسیار قوی تره. به بیان دیگر، پنجره‌های آلومینیومی به دلیل استحکام قاب می‌تونن ظاهری باریکتر داشته باشن و از سطح شیشه‌ای بیشتری برخوردار باشن. به همین دلیل اونها در ساختمون‌های تجاری عمومی مانند مدارس، ادارات و ساختمون های دولتی بسیار محبوبیت دارن.
اما اگر به دنبال یک طراحی ویژه و خاص هستین، پنجره‌های آلومینیومی می‌تونن برای خونه‌های مسکونی نیز مفید باشن.
۲- علاوه بر اینها، پنجره‌های آلومینیومی بسیار با محیط زیست سازگار هستن و بعد از 20 سال می‌تونن به صورت نامحدود بازیافت بشن. بعد از بازیافت هم آلومینیوم جدید با کیفیتی ایجاد میشه که مجددا قابل استفاده است.
۳- انعطاف پذیری آلومینیوم نسبت به upvc در طراحی بیشتر است.
۴- در شرایط محیطی شدید مقاوم است.
خب حالا بریم سراغ اصل موضوع یعنی مقایسه این دو پنجره…

مقایسه میتونه بر اساس معیارهای مختلفی انجام بشه که در زیر دسته بندی شده و کار رو برای شما آسون کردیم. اینطوری میتونین ببینین کدوم معیارها برای شما مهم تره و در نتیجه بر اساس همون معیار پنجره یو پی وی سی رو انتخاب کنین یا پنجره آلومینیومی.
معیار اول: هزینه و قیمت
بودجه ای که در دست دارید؛ بدون شک بر تصمیم گیریتون تاثیر گذاره. بهتره بدونید که پنجره های upvc نسبت به پنجره‌های آلومینیومی مقرون به صرفه‌تر هستند. پنجره‌هایupvc به صورت کلی براق و سفید هستند اما اگر بخواهید پنجره‌های رنگی داشته باشید، هزینه رنگ کردن اونها کمتر از پنجره‌های آلومینیومی تموم میشه.
پروفیل upvc و آلومینیوم هر دو عایق‌های حرارتی فوق العاده‌ای رو ارائه می‌دن و در هزینه‌های انرژی صرفه جویی می‌کنند. با توجه به اینکه مزایای این دو پنجره مشابه هم دیگه است، بهتر است هنگام خرید به قیمت پنجره‌ها توجه لازم رو داشته باشید.
معیار دوم: نگهداری و طول عمر
یکی از مزایای پنجره‌های upvc و آلومینیومی اینه که شما هرگز نیازی به رنگ آمیزی یا جایگزینی اونها ندارید. به بیان دیگه، این دو مدل پنجره آسیب چندانی در برابر حوادث طبیعی نمی‌بینند و طول عمر بسیار زیادی دارند. همچنین در صورت کثیف شدن به راحتی با یک دستمال مرطوب تمیز میشن.
معیار سوم: سختی و مقاومت
پنجره های upvc بسیار سخت و مقاوم هستند. اما در مقایسه با اونها، آلومینیوم مقاوم تره. هر دو به اندازه‌ای انعطاف پذیر هستند که در برابر شرایط جوی مقاوم بوده و کارایی خودشون رو از دست نمی‌دن.
معیار چهارم: زیبایی شناسی
برای پنجره upvc رنگ سفید، رنگ رایجی است اما میشه از رنگ های دیگه ای هم استفاده کرد اما بسیار محدود. ولی پنجره آلومینیوم در مقایسه با یو پی وی سی تنوع رنگ بیشتری داره پس انتخاب مناسب تری است.
معیار پنجم: ساخت و تولید پنجره‌ها upvc و آلومینیومی و انرژی
پنجره‌های upvc با کیفیت بهتری در بازار موجوده و درجه بندی انرژی اون‌ها در رده +A و ++A قرار می‌گیره. در مقابل پنجره‌های آلومینیومی از نظر حرارتی به رده بندی پنجره‌های upvc نمی‌رسه. با این حال این پنجره‌ها از نظر نوع فلزی که در اونها به کار رفته؛ قوی‌تر هستن. اما با داشتن نوارهای حرارتی پلی آمید که قاب داخلی و خارجی رو از هم دیگه جدا می‌کنه؛ این پنجره‌ها نیز می‌تونن به درجه بندی انرژی C، B یا حتی A برسن. اما همه این موارد به ضخامت قاب و مشخصات پنجره بستگی داره.

نتیجه گیری
ویژگی‌های هر دو پنجره upvc و آلومینیومی رو در این مقاله با هم بررسی کردیم. همونطور که گفتیم هر دو میتونن انتخاب مناسبی برای فضای شما باشند. اما چیزی که مهمه اینه که انتخاب تون بر اساس شناخت نسبت به هر دو متریال و شناخت نیازهاتون باشه.